Bekæmp afmagtsfølelsen

Lærere skal grundigt overveje, hvordan de bedst modtager nyuddannede kolleger

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Mange lærere har glemt, hvordan det er at være ny lærer. Vi oplever, at nyuddannede får opgaver, som i virkeligheden kræver, at folk har fem til syv års erfaring, siger Susanne Grove og Laila Jensen, som begge er socialrådgivere i Danmarks Lærerforening.

De varetager rådgivningen om det psykiske arbejdsmiljø, hvor medlemmerne kan ringe ind og få hjælp. Påårsbasis har de cirka 20 til 30 henvendelser fra helt nyuddannede lærere. Derudover kontakter en del lærere rådgivningen, fordi de har problemer med at finde fodfæste de første år i lærerjobbet.

Et typisk problem for de nyuddannede er, at de får et skema, som en trænet lærer takker nej til.

- Alle kan forudse, at det ikke går. Alligevel vælger lærerkollegiet at udskyde konflikten og give sorteper videre til en kollega, som de - når fagfordelingen foregår - endnu ikke kender. Hos den nye lærer bliver dur ikke-følelsen lynhurtigt aktiveret, fortæller de to socialrådgivere og fortsætter:

- Den ny lærer får et virkelighedschok. Fagligt er de nyuddannede godt rustet, men på seminariet har de ikke fået redskaber til at løse konflikter. Derfor er det en meget dårlig idé at lade en ny lærer prøve kræfter med en problemfyldt klasse.

Modtagelsen af nye

Susanne Grove og Laila Jensen giver følgende råd til lærere, som skal modtage en nyuddannet kollega:

- Tænk tilbage på din første tid som lærer og overvej derefter, hvordan I kan tage godt imod en nyuddannet kollega.

- Skab større åbenhed om vanskelige situationer i lærerarbejdet. En åbenhed, som fratager den enkelte følelsen af afmagt.

- Det er forbudt at sige: 'Det har vi prøvet', når den nye kollega kommer med ideer.

- Vær bevidst om jeres arbejdspladskultur - informer om både skrevne og uskrevne regler. For mange regler - og faste pladser på lærerværelset - kan være hæmmende for kreativiteten.

- Forsøg at give jeres erfaringer videre.

Råd til nyuddannede

De nyuddannede kan også selv gøre noget for at lette overgangen fra at være studerende til at skulle fungere som lærer.

Ifølge Susanne Grove og Laila Jensen er det vigtigt at skabe sig et netværk enten blandt kollegerne eller med medstuderende fra seminariet.

- Man må aldrig gå alene med problemerne. Desuden skal man ikke lade sig kue af, at andre nyansatte ligner verdensmestre, for det er svært indimellem. Og så er det afgørende at kunne skelne det personlige fra det professionelle, så man ikke tager al kritik som et personligt angreb.

- Kritik og konflikter er en del af lærerjobbet. Stil ikke krav til jer selv om, at det er noget, man bare kan, men få lært at håndtere begge dele - det vil være en stor styrke, konkluderer de to socialrådgivere.sus