Folkeskolens leder:

Kompetence

Underrubrik

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Der er længe imellem, at man går fra et pressemøde med en god fornemmelse i maven. Oftest har man en følelse af, at den, der har indkaldt til mødet, har forsøgt at sælge én et eller andet med en fejl, som man bare ikke har opdaget. Men den fornemmelse havde undertegnede lederskribent ikke efter præsentationen af Kompetencerådet i sidste uge.

Seks uafhængige personer, med den tidligere Oticon-direktør, Lars Kolind, i spidsen, skal én gang om året udsende en rapport, der skal vise, hvad Danmark samlet set har gjort for at udvikle og styrke landets menneskelige kompetencer.

Og så vil man hvert år kølhale udvalgte sektorer. Man vil for eksempel se på, hvordan folkeskolen er med til at udvikle eller svække elevernes og lærernes kompetencer, fortalte Lars Kolind og lovede at tage afsæt i skolens formål, så Kompetencerådets vurderinger kan give modspil til de kræfter, der vil skære ned og ødelægge. Hvis man for alvor kommer tæt på skolens kulturgrundlag og ansvar for det, som K.E. Løgstrup samlede i ét ord, tilværelsesoplysning, kan Kompetencerådet give de golde økonomitænkere aktivt modspil. Og folkeskolen kan få det kritiske medspil, den har brug for.

-th

Folkeskolen kan få det kritiske medspil, den har brug for