Debat

Folkeskolens leder: Kære forældre …

Forældrene har et kæmpe ansvar for, at skolen fungerer. Men hvad gør man så, hvis eleverne sendes umotiverede og trætte i skole? På Fjordbakkeskolen skrev skolelederen et tre sider langt brev til alle forældre. Og det virkede.

Publiceret Senest opdateret

En lærer kan være nok så dygtig og engageret. Men hvis eleverne møder umotiverede, trætte og uforberedte op til timen, så har man ikke en chance. 

Den følelse tror jeg, de fleste lærere kender. Det er frustrerende – men hvad kan man gøre ved det? 

Fjordbakkeskolen ved Fredericia gjorde skoleleder Jens Baj Madsen noget, som de færreste ville have gjort. Og det virkede! 

Skolen har i en periode kæmpet med umotiverede elever. For mange sov for lidt, og for få hørte efter, hvad lærerne sagde. Dråben, der fik bægeret til at flyde over, var historisk lave prøvekarakterer. 

Derfor satte skoleleder Jens Baj sig ned og skrev et brev til alle forældrene. 

“Det er fra jer, at jeres børn og vores elever skal mærke, at det at gå i skole, det at blive dygtigere, det at høre efter, hvad de voksne siger, er helt centralt for deres udvikling og hele deres liv”, lød de første linjer i brevet, der endte med at fylde tre sider. 

I brevet opfordrede Jens Baj forældrene til at tale med deres børn om skolen, bakke lærerne op og sørge for, at eleverne var forberedte og udhvilede. 

Han pegede også på konkrete tiltag. For eksempel opfordrede han til, at eleverne ikke fik mobiltelefonerne med i seng, så de kunne sove bedre. 

Det brev kunne have været starten på en forældrestorm. Det blev det ikke, tværtimod. Der var hverken sure mails eller sure miner på forældremøderne. Mange forældre roste brevet. “Sund fornuft på skrift”, kalder skolebestyrelsesformanden det. 

Det virkede. Forældre fortæller, at brevet var en påmindelse om at sikre sunde rutiner i hjemmet. Nogle kunne bruge det, når de diskuterede sengetider eller skærmregler med deres børn. 

Sagen er en vigtig påmindelse om det store ansvar, forældrene har for, at skolens fællesskab fungerer. Den viser også, at skolen gerne må stille krav til forældrene – de fleste tager godt imod det, især når det følges op med dialog. 

Og vigtigst af alt, så viser den, at problemerne faktisk kan løses, når forældre og skole samarbejder.