Kronik

Kronik: Lærerjobbet er komplekst – så pas på mekaniske mål og moduler

Forud for årets uddannelsesdebat i Nørre Nissum spørger direktøren og forskningschefen for landets største professionshøjskole, om kompetencemålstyring og modulisering har givet læreruddannelsen et for snævert fokus på arbejdsmarkedsrettede kompetencer.

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Den 8.-9. september løber årets uddannelsesdebat af stablen i Nørre Nissum. Her mødes politikere, forskere, studerende, undervisere og borgere med interesse for at debattere kvalitet i alt fra dagtilbud og skoler til lærer- og pædagoguddannelsen.

Et af de spørgsmål, som vil blive drøftet i Nørre Nissum, er, om kvalitet i for eksempel læreruddannelsen er ensbetydende med at uddanne studerende i snævre arbejdsmarkedsrettede kompetencer. Eller om kvalitet kan have et bredere fokus. Her følger vores indledende synspunkter på den debat.

Kompetencemål som styringsredskab

I de seneste år har mange europæiske lande - herunder Danmark - gennemgået et paradigmeskifte i styringen af uddannelser. Fra fokus på uddannelsernes fag og indhold er fokus flyttet til elevers og studerendes læringsudbytte. Kompetencemål er blevet et styringsredskab, som ideelt set retter sig mod, hvad børn, unge og voksne skal kunne bedrive efter endt uddannelse - på arbejdsmarkedet og i livet i almindelighed.

Kompetencemål ledsages ofte af en modulisering, hvor afgrænsede moduler indeholder hver deres mål. Ud over en øget styring af uddannelsers indhold skal moduliseringen fremme internationale uddannelsesstandarder og de studerendes mobilitet.

Den opbygning har nogle potentialer, men rejser samtidig en række problemstillinger for professionsuddannelserne og de professioner, der uddannes til. Udgangspunktet er, hvad man skal kunne som eksempelvis lærer eller pædagog i dag. Det er indlysende og lyder besnærende. Men så simpelt er det ikke. Moduliseringen som organiseringsprincip har nemlig svært ved at favne læreruddannelsens samlede formål.

1 til 1-forhold

Bag det stærke fokus på kompetencer og læringsmål ligger opfattelsen af, at der kan sættes lighedstegn mellem, hvad der sker i klasserummet på læreruddannelsen, og hvad der sker i et klasserum i folkeskolen. I debatten om den nye læreruddannelse fra 2013 blev det for eksempel fra politisk hold understreget, at der skal være et 1 til 1-forhold mellem læreruddannelse og folkeskole.

Mod den ambition kan der rejses (mindst) to indvendinger: én ud fra et samfundsperspektiv, én ud fra et pædagogisk perspektiv.

Læreruddannelsen skal selvfølgelig afspejle virkeligheden i folkeskolen, men dannelsesperspektivet er et afgørende omdrejningspunkt for lige netop uddannelsen af fremtidens lærere. Uddannelsen skal måske lidt banalt sagt være »foran« folkeskolen i at afdække fremtidige kompetencebehov. Ud fra et pædagogisk perspektiv kan man dog betvivle denne ret udbredte og mest politiske opfattelse af, at studerende kan udvikle præcise, målbare kompetencer, der er overførbare til gerningen som lærer i en direkte transfer mellem læreruddannelse og folkeskole.

Lærergerningens kompleksitet

Der er tale om to uddannelsesområder med forskellige uddannelses- og sociale logikker. Problemet er, at selve forventningen om en 1 til 1-relation usynliggør kompleksiteten i lærergerningen og fjerner opmærksomheden fra eksempelvis de sociale vilkår blandt den gruppe af elever i folkeskolen, der karakteriseres som særligt udsatte.

Når læreruddannelsen i dag er styret af kompetencemål og opbygget i moduler, bliver omdrejningspunktet, hvad en lærer(studerende) skal lave, og i mindre omfang hvordan den lærerstuderende udvikler sig med faget. Det er et problem, fordi en god underviser/lærer baserer sin praksis på vigtige pædagogiske værdier. Han eller hun reflekterer og begrunder sin praksis og indgår i dialoger og diskussioner om undervisning og skole funderet på viden, holdning og værdier. Netop dét er svært at kompetencesætte og modulisere, fordi selvindsigt, personlig udvikling og dannelse ikke er lineære og ydre styrede processer. Det kan ikke isoleres til afgrænsede perioder (moduler) i læreruddannelsen.

En af skolereformens målsætninger er, at alle elever skal blive dygtigere, og svaret er kvantitative resultatmål. Men resultatmål har reduceret betydningen af skolens formål. Skolens virke er ikke kun at understøtte specifikke dele af elevers læring. Den handler om dannelse, social udvikling og faglige færdigheder, der relaterer sig til børn og unges liv.

Formål i læreruddannelsen

Lige nu tales der om at genfinde betydningen af folkeskolens formål - og dannelse er øverst på dagsordenen. Læreruddannelsen - og andre professionsuddannelser - har måske samme behov og udfordring. Vi kan med fordel spørge os selv, om læreruddannelsens brede sigte kan forenes med moduler og kompetencemål. Om det er muligt at modulisere studerendes udvikling i mødet med sig selv og omverdenen.

Måske på nogle områder. Studerende møder verden gennem undervisningsfag, hvor de diskuterer og oplever fællesskaber og relationer. De arbejder med identitet og historiebrug i undervisningsfaget historie og med etik i faget kristendom, livsoplysning og medborgerskab. Men måske skal man overveje, om demokrati, etik og kultur kan blive endnu mere gennemgående elementer i uddannelsen. Noget, der kan binde uddannelsen sammen.

Udfordringen er, at modulisering og kompetencemål betjener sig af andre logikker end dannelse.

Den ideelle kompetencerettede og moduliserede uddannelse er den, der er afgrænset, veldefineret og løbende kan justeres, så den modsvarer aftagernes behov. Vi mener bestemt, at læreruddannelsen skal være i tæt samspil med den skole, der uddannes til. Men vi mener ikke, det skal ske i et 1 til 1-forhold. Og det må ikke resultere i snævre kompetencemål og moduler.

For os er det vigtigt, at kompetencetænkning og dannelse i den praktiske hverdag på uddannelserne ikke blokerer for hinanden. Kompetencemålene i professionsuddannelserne skal derfor tænkes som brede og dynamiske, hvilket også var den oprindelige ide i både den europæiske og den danske kvalifikationsramme. Her vægtes både viden og færdigheder tillige med samarbejde og selvstændighed.

En antagelse kunne være, at jo stærkere betydning uddannelse får i den samfundsmæssige debat, jo mere forenklet tænkes og forstås relationen mellem kompetencer, viden og dannelse. Koblingen mellem læreruddannelse og folkeskole er ikke mekanisk. Den er kompleks.

Måske tager vi fejl. Måske er vores bekymringer ikke dem, der vejer tungest på de danske læreruddannelser lige nu. Det vil den forestående debat i Nørre Nissum og her i fagbladet Folkeskolen forhåbentlig kaste lys over.