Anmeldelse

Forvitring og erosion / Oversvømmelse og tørke

Klik for at skrive manchettekst.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Begge bøger er engelsk-udgivne bøger oversat til dansk; det skal nu ikke ligge bøgerne til last, for de er begge godt opbygget med et væld af gode kapitler, facts og billeder.

"Oversvømmelse og tørke" kommer fint ind på de faktorer, der har indflydelse på kredsløbet for vand, ligesom bogen kommer omkring jordens klima i det hele taget. Den gennemgår for eksempel vands tilstandsformer, fordampning, transpiration og ikke mindst den globale opvarmning.

Herefter fortsætter bogen med at kigge på naturkatastrofer, hvor der enten er for meget eller for lidt vand. Bogen afdækker fint sammenhængen mellem årsager og virkninger af oversvømmelser, herunder tsunamier og tørkekatastrofer.

Til sidst bliver der vist, hvordan mennesker tilpasser sig og udnytter de ydre forhold til deres fordel for eksempel ved hjælp af terrassedyrkning og bygning af dæmninger.

"Forvitring og erosion" giver læseren et godt overblik over de årsager og virkninger, der ligger omkring erosion. Bogen giver en god og basal indførelse i, hvordan vand, is og vind forandrer den jord, der ellers anses for at være uforanderlig. Den giver også typeeksempler på landskaber, der har været under erosion, som Grand Canyon, Niagaravandfaldene, inselberge og gletschere.

Bogen slutter med et kapitel, hvor samspillet mellem natur og mennesker bliver sat i perspektiv. Hvordan tilpasser mennesket sig, og har vi selv ansvar for nogle af de naturkatastrofer, der sker rundt om i verden?

Bøgerne kan klart anbefales. De giver eleverne en god base, når der arbejdes emneorienteret. Sproget er godt og forståeligt og er klart rettet til folkeskolens mellemtrin og overbygning. De vil være et indlysende valg at indkøbe til skolebiblioteket.

Forlaget skal også roses for at have skrevet link til gode websider, men hvorfor ikke gå hele vejen med en opdateret webside med nyttige link? Det ville være en stor hjælp til eleverne, der kunne spare mange resurser i deres søgen på nettet.