Internettet på skoleskemaet

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Internettet er som et gigantisk bibliotek med hylder, der går helt op til skyerne. Med kringelkroge og arkiver, som ikke alle kan finde rundt i. Et bibliotek, hvor man kan smutte ud ad bagvejen uden at vise sit lånerkort. Dermed er nettet et slaraffenland for ulovlig kopiering af musik og film.

En svensk mand har netop fået en betinget dom for at have hentet musik ulovligt på nettet. Han skal nu betale en stor bøde, fordi han har forbrudt sig mod musikernes rettigheder.

I Frankrig har musikbranchen aftalt med myndighederne, at internetudbydere kan lukke for deres kunders forbindelse, hvis de henter ulovligt materiale på nettet. Med andre ord mister man altså muligheden for at gå på netbank eller indberette sin selvangivelse, hvis man har lyttet til Madonna uden at betale.

I Danmark har TDC besluttet at tilbyde gratis musikdownloads til sine bredbåndsabonnenter. Det tiltrækker kunder, som gerne vil hente musik lovligt.

Eksemplerne viser, at vi i EU bruger helt forskellige metoder til at sikre, at borgerne opfører sig ordentligt på nettet.

Og hvad har det så med folkeskolen at gøre? Jo, skolen er jo det sted, hvor vores børn lærer grundlæggende færdigheder som at skrive, regne, sy og lave frikadeller. Men lige så vigtigt som det er at kunne sy eller skrive, lige så vigtigt er det, at vores børn kan finde ud af at bruge nettet - på en lovlig og sikker måde.

Jeg mener bestemt ikke, at skolen skal overtage forældrenes ansvar for at lære deres børn almindelig sund fornuft. Men hånden på hjertet, hvor mange af os forældre kan i virkeligheden hamle op med den teknologiske udvikling og lære vores børn om nettets mange faldgruber? Selv bliver jeg ofte imponeret over, at mine drenge er bedre til at bruge vores computer end jeg selv.

Derfor er det nødvendigt, at vi tager fat i skolen, så vi kan lære vores børn, hvordan de skal færdes på nettet. De får i forvejen masser af undervisning i, hvordan man bruger en computer. De lærer PowerPoint, de lærer Excel, og de lærer at redigere billeder. Men de skal også lære kildekritik.

Børn skal lære, hvordan man søger på nettet, og de skal lære at skelne mellem, hvad der er dit og mit. De skal vide, hvornår en forfatter skal nævnes med navn, og hvornår man skal betale for at bruge en forfatters tekst eller musik.

De skal være klar over, at en fotograf har rettighederne til sit billede. At et stykke musik ikke bare kan kopieres, hvis man ikke har tilladelse til det. At det kan have konsekvenser, hvis man lægger sjove eller pinlige billeder ud på nettet af sig selv og af sine venner.

Lige så grundlæggende en færdighed det er at køre på cykel, lige så indgroet bør det være i vores børn, hvordan man surfer på nettet uden at skulle betale bøder for det.

Derfor har vi i Europa-Parlamentet netop anbefalet, at nettet skal på skoleskemaet. Jeg mener bestemt ikke, at EU skal lovgive om, hvad danske folkeskoler skal sætte på skoleskemaet. Og det kommer EU heller ikke til. Men vi er nødt til at se i øjnene, at nettet åbner en ladeport af muligheder for, at vores børn bliver ufrivilligt kriminelle som tiårige.

Hvis vi ikke sætter ind nu, ender vi måske med franske tilstande, hvor retten til at bruge netbank bliver inddraget, hvis man stjæler musik på nettet. Den slags inddragelse af borgernes grundlæggende rettigheder skal vi for alt i verden undgå!

Christel Schaldemose er medlem af Europa-Parlamentet for Socialdemokraterne

»Børn skal lære, hvordan man søger på nettet, og de skal lære at skelne mellem, hvad der er dit og mit«