Folkeskolens leder:

Banalt

Lærerkompetencer.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Der er kun en enkelt konsonants forskel mellem banalt og basalt. Og det, man finder i den tekniske rapport om det første review, der er udført ved Dansk Clearinghouse for Uddannelsesforskning, er ret banalt - i hvert fald for lærere. Men det siger altså også noget om det basale for det, der foregår i skolen.

»Lærerkompetencer og elevers læring i førskole og skole«, hedder rapporten. Den er ikke udarbejdet til det danske undervisningsministerium, men er bestilt og betalt af Kunnskapsdepartementet i Oslo, der ønsker at finde ud af, hvilke lærerkompetencer der styrker elevers læring. Forskerne har så gennemgået 70 undersøgelser af sammenhængen mellem »manifeste lærerkompetencer og elevlæring«. Eller sagt mere ligeud: De har undersøgt, hvilke sammenhænge der er mellem lærernes adfærd over for eleverne og det, eleverne får ud af undervisningen.

At lærerne skal have solid faglig viden, har fyldt meget i de seneste års skoledebat. Det er da også grundlæggende: Af de 70 undersøgelser er der kun én om begynderundervisning, der peger på, at menneskelig varme og elevunderstøttende adfærd er vigtigere end et højt fagligt niveau, mens alle andre viser, at fagligheden skal være i orden. Det virker temmelig banalt, når der sættes ord på det, og det er da heller ikke lærernes fag-faglighed, der sættes fokus på i rapporten. For skolens virkelighed er mere kompliceret. Ved - som der står - en kortlægning af »den bedste tilgængelige evidens, som kan fremskaffes i den pædagogiske og uddannelsesvidenskabelige forskning i perioden 1998-2007«, peger forskerne på tre lærerkvaliteter:

- I forhold til den enkelte elev skal læreren kunne indgå i en social relation - vise respekt, tolerance, empati og interesse.

- I klassen er det afgørende, at læreren er den synlige leder af arbejdet, som undervejs i skoleforløbet gradvist overlader det til eleverne at udvikle og opretholde regler. Læreren skal sikre, at der er fokuseret på det centrale og følge op på det, eleverne tidligere har lært.

- Og helt generelt er det afgørende, at lærerne har solide didaktiske kompetencer, så der opstilles klare mål for undervisning og planlægges relevante læringsaktiviteter.

Banalt! Ikke sandt? Og basalt. Men måske også en kende for forenklet. Undervisningens effekt er på én gang afhængig af, at læreren kan gøre sig realistiske forestillinger om elevens forkundskaber og véd, hvordan læringsprocessen forløber. Hun skal også have solid faglig indsigt og skal samtidig beherske et righoldigt repertoire af undervisningsmetoder og -strategier. Det kræver fagdidaktiske kompetencer.

Rapporten skal være med til at gøre læreruddannelsen bedre. I Norge!

I Danmark har man skåret didaktik og pædagogik ned i læreruddannelsen, så balancen mellem faglighed og didaktik er væltet.

-th