Billedet passer

For de fleste lærerstuderende er edb-niveauet det samme som niveauet i Holbæk, anslår formanden for Lærerstuderendes Landskreds, Hanne Holm Nielsen

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Der er enkelte seminarielærere rundt om i landet, der gør en indsats for at få indført IT (informationsteknologi) i undervisningen. Men generelt forlader hundredevis af lærerstuderende seminariet hvert år uden at have modtaget andet end en helt elementær og utilstrækkelig undervisning i edb og informationsteknologi.

- For cirka 90 procent af de lærerstuderende begrænser kendskabet sig til elementær tekstbehandling. Det er et meget typisk billede, at nogle enkelte elever på et stamhold selv har fået sat sig ind i tingene, mens andre dårligt ved, hvordan man logger sig ind. Det hjælper ikke meget, at den ny læreruddannelse gør endnu mere for at integrere IT i alle fag. For udgangspunktet er det samme: Dem, der skal undervise os, kan ikke, siger Hanne Holm Nielsen.

Hanne Holm Nielsen er fjerdeårsstuderende på seminariet i Aalborg og er aldrig selv blevet mødt med et krav om obligatorisk edb-kursus.

- Fra min årgang kan der være mange, der aldrig under deres uddannelse har stiftet bekendtskab med edb. I praksis skriver alle jeg kender dog deres opgaver ind på pc. Men det kan man vel kun kalde et sporadisk IT-kendskab, siger hun.

Problemerne med den ringe IT-undervisning på seminarierne drøftes ofte på møder blandt de lærerstuderende. Meldingerne går blandt andet på, at mange seminarier låser edb-maskinerne inde, så de studerende ikke har mulighed for i det mindste at dygtiggøre sig i pauser og i deres fritid.

Under praktiktiden oplever de kommende lærere, at folkeskolens elever ved mere end de selv. Det kan ikke undgå at svække autoriteten, erkender Hanne Holm Nielsen.

- Mange færdiguddannede lærere vil blive skuffede, hvis de forventer, at yngre kolleger har et bedre kendskab til IT end de selv, fastslår hun.hb