Anmeldelse

Relationel ledelse i praksis

Klik for at skrive manchettekst.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

"Noget af forskellen mellem den gode og den dårlige skole - eller opfattelsen af den - ligger gemt i dialogen og de indbyrdes relationer".

Netop de indbyrdes relationer - set fra ledelsens stol - er temaet i dette fjerde hæfte i serien. Hæftet handler ikke om teorierne bag relationsledelse, men om deres anvendelse i hverdagssituationer.

Der fokuseres på ledelsens konkrete arbejde med - og relationer til - de forskellige aktører på og omkring skolen. Relationerne til medarbejderne, eleverne, forældrene, skolebestyrelsen - ja, og relationerne længere ud til forvaltning og det politiske system.

Gode relationer skal tilvejebringes og plejes, og hvordan håndteres de? Medarbejderne er selvfølgelig centrale medspillere på skolen. Her skal relationer være præget af gensidig respekt og anerkendelse, for at skolens lykkes.

Konflikter, som er uundgåelige, skal løses. Her drejer det sig om, at "parterne erkender deres eventuelle fejltagelser. Først gennem erkendelse kan man gå videre til selve problemløsningen".

Bogen er fyldt med eksempler fra dagligdagen. Fine bud på skriftlig korrespondance med forskellige parter vedrørende opståede problemstillinger.

I bogens start er der en fin beskrivelse af håndteringen af konflikter: "Konfliktløsning og win-win-situationer".

"Det er godt at vende den anden kind til, men hvis hævelsen på den første kind ikke har lagt sig, kan det måske være på tide at tage konflikten". Gode relationer skal ikke forveksles med konfliktskyhed, derfor skal gode ledere være parate til også at håndtere konflikter.

I forbindelse med afsnittet er der en illustration af "konflikttrappen". Den er rigtig god at have med, når man står midt i en og skal tage sine forholdsregler for måske at undgå de næste trin på trappen.

Som de øvrige hæfter i serien er der også her tale om et konkret og praktisk anlagt hæfte, hvor det er let at identificere sig med opgaverne og udfordringerne.