Lærerstuderende står for undervisningen, mens de faste lærer er i praktik på erhvervsskolerne.

Studerendes ideer blev til et helt katalog

Når de lærerstuderende står for undervisningen, mens klassens lærer er i praktik på erhvervsskolerne, kommer de studerende tæt på praksis og fyldes med gode ideer.

Publiceret

Det er udtryk for et tæt samarbejde mellem Viborg Kommune og læreruddannelsen i Skive, at man fik ideen til at lade lærerstuderende overtage undervisningen, imens lærerne var væk.

“Vi lægger stor vægt på at komme tæt på praksis og have samarbejdsprojekter med skolerne. Så det er måske nemmere for os at blive enige om sådan en model end andre steder”, siger praktikleder på Vias læreruddannelse i Skive Thomas Thorning.

Han kalder de studerendes ideer til måder at arbejde med praksisfaglighed på for “overvældende”, og de studerendes forløb er nu blevet samlet til et helt katalog med eksempler på praksisfaglig undervisning.

“Praksisfaglig er ikke et meget klart begreb, så ideen var, at de studerende skulle tænke med og inddrages i pædagogisk udvikling. Det har givet et helt katalog med ideer. Der er blevet designet stole i matematik, og der blev kreeret en minilandsby ud af skrald. Nogle har været i skoven for at sanse og skrive digte, andre arbejdede med dans og Flash Mobs”, fortæller han.

Ikke gratis vikarer

I Viborg Lærerkreds synes formand Jeanette Winther også godt om den ekstraordinære mulighed for at give lærerstuderende mere praksiserfaring. Både Danmarks Lærerforening og Lærerstuderendes Landskreds har tidligere kritiseret, at studerende overtager undervisning fra lærere, der er på kursus.

“I det her tilfælde har vi kun fået positive tilbagemeldinger. Jeg ved ikke, præcis hvordan det har været organiseret, men det er i hvert fald vigtigt, at der er et sikkerhedsnet af lærere eller nogle fra ledelsen, som de studerende kan gå til, hvis der er problemer. Og det er selvfølgelig vigtigt, at man kun sender studerende ud, der har prøvet at være i praktik. Skolerne skal lægge sig i selen for, at det bliver en positiv oplevelse for de lærerstuderende”, siger Jeanette Winther og understreger, at det også er vigtigt, at kommunerne ikke ser de lærerstuderende som gratis vikarer.

Skoleleder på Søndre Skole Jens Lange Jepsen ser gerne succesen gentaget:

“Lærerne har fået at vide fra eleverne, at de havde nogle gode dage, og vi tænker, at det er sundt for børnene at få et friskt pust med besøg udefra”.

En af 7.c’s lærere, Stine Kjeldsen, synes også, at det var en god ide at invitere lærerstuderende ind, imens hun var væk fra klassen.

“For mig betød det meget, at vi ikke skulle forberede noget til eleverne og tænke over, hvor meget de hver især kunne nå i løbet af de to dage. Det gav os frihed til bare at være til stede dér, hvor vi var. Og så er der ingen tvivl om, at det er god erfaring for både de lærerstuderende og vores børn”