Pædagogik, Læreruddannelse/ efter- og videreuddannelse

Intuition og læring

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Af Jens Christian Jacobsen

I serien Læring i skolen

67 sider, 128 kroner

Kroghs Forlag

Jens Christian Jacobsen, CVU Storkøbenhavn, lektor i læreruddannelsen, har skrevet en lille bog om noget så usædvanligt som lærerens intuition i den daglige undervisning. Det usædvanlige går ikke på intuitionen som sådan - men på at nogen beskriver og analyserer begrebet.

Vi benytter vel alle intuition, om ikke dagligt, så i hvert fald ofte? Ikke mindst kvinder! Og fuld respekt for dét! Det er for eksempel fint - intuitivt - at kunne ryste lidt fornuftig undervisning ud af ærmet, når forberedelsen ikke har været optimal. Intuition er og bliver imidlertid et substitut for noget andet.

Det er ikke denne gængse - og her lettere karikerede - forståelse, der er Jacobsens anliggende. Han vil seriøsitet omkring intuition som fænomen i undervisningen. Han tager begrebet alvorligt for at kunne beskrive det som en erkendeform og som en færdighed, der kan udvikles, og dermed som et middel, der bevidst og konstruktivt kan bruges i undervisningen. Således piller han også ved den lidt mystiske toning, som normalt præger intuitionsbegrebet.

Men hvordan bruge intuition som et fornuftigt redskab i undervisningen? Og hvordan udvikle evnen til det intuitive?

Selvkritisk anviser bogen en model. En intuitionsmetodik. Metodikken eller modellen i fem faser skal ikke forstås som en fuldbåren anvisning, men den giver et godt indtryk af mulighederne i og forståelsen af det pædagogiske intuitionsbegreb. Her er vi langt fra intuition som erstatning for planlægning og intuition som spontanitet uden begrundelser.

Måske vigtigst af alt understreger forfatteren en stribe forudsætninger for anvendelsen af intuition i undervisningen. De viser blandt andet konturerne af en erfaren, tryg, opmærksom, reflekterende, elevcentreret, demokratisk og dialogisk orienteret lærer i en tillidspræget skolekultur. På den baggrund er vi godt hjulpet under alle omstændigheder.

Bogen kan eventuelt bruges i læreruddannelsen og i efter- og videreuddannelsen.

Bemærk i øvrigt bogens pris. I forhold til sidetallet er forlagets bogpriser ofte relativt høje. Men det er der nok nogle særlige forklaringer på.

Sten Larsen