Dansk, Specialundervisning

Rimemaskinen

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Leg med ord

Af Søren Brink og Karen Biering

Indtaling: Pernille Holst

En cd-rom, vejledning 15 sider

Privat- og enkeltbrugerlicens: 368,75 kroner

Skolelicens: 1.875 kroner

Gyldendal

Dette computerprogram er udviklet med støtte fra Undervisningsministeriet.

På forlagets hjemmeside angives det, at programmet er beregnet til elever fra seks til ti år. Jeg vurderer, at det kræver nogen læsefærdighed at anvende programmet, selv om alle ord kan læses op i programmet, så jeg vil tidligst bruge det fra 2. klasse. Det kan bruges både i dansk- og i specialundervisningen.

I programmet kan eleverne samle ord, sætte dem sammen til sætninger og få ordene læst højt. De kan gemme ord og sætninger i en personlig mappe.

Rimene skrives på ti forskellige skabeloner, hvoraf de otte har udgangspunkt i kendte børnesange som 'Se den lille kattekilling' og 'Mester Jacob'. Man kan høre melodierne til disse sange.

Det er muligt at samle ord og få dem skrevet på ordkort. Ordene på ordkortene kan både staves og læses op. Ordkortene kan printes ud.

Eleverne vælger ordene ud fra et 'alfabetbånd' - en ordbog, der kører i højre side af skærmen. Der er fire genvejsikoner, hvor man for eksempel kan få rimeord, sjove eller inspirerende ord eller småord, der er vigtige, når man skal sammensætte sætninger. Når eleven har valgt et ord, kan det placeres enten i elevens personlige ordbånd eller direkte i rimeskabelonen.

Eleverne kan dekorere siderne i deres mappe med indlagte mønstre og figurer.

Alle ord er indtalt, så lydkvaliteten er fin. Med syntetisk tale havde lydkvaliteten været ringere, men man havde haft mulighed for at gå ud over de forudvalgte ord.

Programmet har flere muligheder, men det indeholder også nogle begrænsninger, idet man kun har mulighed for at anvende de ord og ordformer, der findes i programmet. Det kan indimellem virke begrænsende og lidt 'firkantet'. Selv om antallet af ord er omfattende, er børns fantasi endnu større.

Tove Kettner Heiberg