Pædagoger i stedet for lærere

Køge Byråd har sparet tolærertimerne væk i 1.-3. klasse og vil bruge halvdelen af pengene til pædagoger i stedet

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Op mod 500 lærere fyldte Torvet i Køge med røde faner og højlydte protester, og også forældre, skoleledere og pædagoger har protesteret. Køge Byråd har nemlig taget to beslutninger i ét hug - alle tolærertimer fra 1.-3. klasse skal væk - og halvdelen af besparelsen skal bruges til, at skolefritidsordningspædagoger skal indgå i undervisningen. Helt nøjagtig er der 1,7 millioner kroner til at kompensere skolefritidsordningerne for de tabte pædagogtimer og til kurser, møder og dagligt samarbejde for lærere og pædagoger i Køges 1.-3.-klasser. Dem er der 62 af i alt. Samtidig mister skolerne de tolærertimer, de hidtil har fået, når der var flere end 18 elever i klassen.

'Ved politikerne i Køge i grunden, hvad de har været med til at beslutte? Jeg tvivler', sagde formanden for Danmarks Lærerforenings kreds 44, Køge-Vallø, Poul Erik Madsen, i sin tale ved fællesmødet for byens lærere sidste tirsdag.

Og borgmester Torben Hansen dukkede da også op til mødet og åbnede en dør på klem for en dialog om de to beslutninger, som blev taget af byrådet i oktober: 'Nu er fanden løs, fordi der er kommet et folkeskoleforlig. Det vidste vi jo ikke dengang', siger borgmesteren, der vil holde et møde med kredsformanden. 'Vi var egentlig så stolte, da vi lagde budgettet, fordi vi vil noget udvikling på det her område, så vi oplever det lidt som et bagholdsangreb'.

Kredsformand Poul Erik Madsen understreger, at lærerne gerne vil styrke dialogen med pædagogerne om, hvordan man bedst muligt udnytter de to faggruppers faglighed til gavn for børnene. Men et dikteret samarbejde, samtidig med at man forringer lærernes arbejdsvilkår, vil lægge 'et brandbælte af gift ud for samarbejdet mellem pædagoger og lærere'.

Få uddannede lærere

For formanden for børneudvalget Jane Ellingsen har tre forhold været afgørende for dobbeltbeslutningen - ønsket om et øget pædagog-lærer-samarbejde, som hun håber kan medvirke til at skabe ro i klassen og måske nedsætte behovet for specialundervisning, ønsket om at skabe bedre fuldtidsstillinger for at tiltrække flere uddannede pædagoger og ønsket om at holde behovet for lærere nede, fordi det er vanskeligt at skaffe uddannede lærere.

'Vi har 19 ikke-uddannede vikarer på skolerne i øjeblikket. Jeg kan ikke forstå, hvorfor ikke-uddannede må undervise, men pædagogerne ikke må. Det er noget af det, vi vil tale med fagforeningsfolkene om, når vi får besøg af pædagogernes forbund BUPL og kreds 44 på børneudvalgets næste møde', siger Jane Ellingsen og peger på, at der i Køge allerede er en skole, som har haft pædagoger i skoletiden i mange år. Skolen hedder Alkestrup Skole, og den har siden 1997 haft dispensation fra folkeskoleloven til et projekt, hvor eleverne fra 1. til 3. klasse går i skole 30 timer om ugen, heraf ti såkaldte fællestimer, hvor en lærer og en pædagog gennemfører projekter med udgangspunkt i børnene. Pædagogerne indgår ikke i undervisningen i fagene, Alkestrup har ikke mistet sine tolærertimer, og Alkestrup bliver tilført ekstra penge til at finansiere de ekstra lærertimer. 'Det har været vigtigt for os, at det her har været vores projekt, som vi har ønsket, og som også forældrene har gået ind for. Vi har fået rum, luft og tid til at udvikle samarbejdet. Det er ikke noget, der opstår fra den ene dag til den anden, og det har da nok også haft betydning, at det hos os har givet bedre vilkår for både skoledelen og fritidsdelen', siger Kirsten Vej Petersen, der er leder af Alkestrup Skole.

Utaknemmelig opgave

Fritidsordningerne er ikke begejstrede for politikernes indsats: 'Vi kan ikke finde nok uddannede pædagoger til skolerne. De uddannede er beskæftiget - vi har en handikapgruppe og en gruppe af børn, der får vidtgående specialundervisning, og derfra kan vi ikke aflevere pædagoger', siger lederen af fritidsordningen Bag Skorstenen, Jens Ring.

Og selvom der altså er udsigt til færre pædagogtimer i fritidsordningerne efter sommerferien, fordi pædagogerne skal indgå i skolen, bliver forældrebetalingen ikke sat ned, oplyser skolechef Kurt Schirmer Nymann.

Efter byrådsbeslutningen er der nedsat en arbejdsgruppe bestående af fritidsordnings- og skoleledere, der skal finde ud af, hvordan politikernes beslutning kan udmøntes.

kravn@dlf.org og hlauritsen@dlf.org