Giv børnehaveklassen til skolen

Vi mangler, at ministeren gør børnehaveklassen obligatorisk

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

I det forløbne halve år har der fra mange sider været sat fokus på børnehaveklassens indhold og børnehaveklasseledernes funktion.

Danmarks Evalueringsinstitut (Eva) har undersøgt den pædagogiske tænkning og praksis i børnehaveklassen og har i oktober 2002 lavet en afrapportering. Her understreges det, at der foregår et engageret og flot arbejde, som forældrene er tilfredse med, men det påpeges samtidig, at den viden, der er opsamlet, og de erfaringer, der er gjort inden for børnehaveklassepædagogikken de sidste 30 år, stort set er en skjult viden, som kun børnehaveklasseledergruppen for alvor er bekendt med. Derfor efterlyser Eva en national målsætning og indholdsplan for børnehaveklassen. Siden folkeskoleforliget blev indgået, har jeg ventet spændt på, at politikerne skulle omsætte deres enighed i konkrete anvisninger for området. Det skal blive interessant at se, i hvor høj grad politikerne vil tage udgangspunkt i Evas anvisninger og understrege, at legen og introduktionen til skolen fortsat skal være det bærende element i indgangsåret. På kommuneniveau anbefaler Eva, at der skal udarbejdes mål og rammer for en pædagogisk sammenhæng for de tre-niårige børn, idet der mangler sammenhæng mellem børnehave, børnehaveklasse, 1. klasse og skolefritids-ordning/fritidshjem. Det er en vigtig pointe, der må medføre et øget samarbejde mellem systemerne. Mange steder er det allerede i gang.

På skoleniveau ser jeg frem til, at anvisningerne i Evas rapport medfører, at der sker en videreudvikling af de 'op- og nedordninger', hvor læreren deltager i undervisningen i børnehaveklassen, og hvor børnehaveklasselederen deltager i undervisningen i 1. klasse, så den røde tråd i pædagogikken styrkes, og undervisningsdifferentieringen dermed for alvor kan slå igennem.

Centralt i denne udvikling vil pjecen: 'Børnehaveklassens indhold - centrale omdrejningspunkter i undervisningen' komme til at stå. Pjecen er udsendt i december 2002 af Danmarks Lærerforening til alle lærerkredse i Danmark med en opfordring til at videreformidle de medsendte eksemplarer til tillidsmænd, børnehaveklasseledere og personalet i skolefritidsordninger. Underligt nok skal skolens ledelser kun gøres bekendt med pjecen. Det var ellers dem, som jeg - ud fra Evas evalueringsanvisninger - havde tiltænkt hovedrollen i udviklingen af en praksisændring i skolestarten, al den stund at det er dem, der forvalter resurserne, der er til rådighed på skolen.

Pjecen vil kunne danne et godt grundlag for en diskussion i pædagogisk råd om, hvilke mål skolen vil sætte for den pædagogiske tænkning i børnehaveklassen, men ifølge mine oplysninger er den langtfra nået ud til målgruppen her primo februar. Det kan undre, når man ved, hvor meget arbejde DLF's hovedstyrelse - via pædagogiske udvalg - har lagt i den. Forhåbentlig når den snart ud i alle led.

Når der kommer gang i den pædagogiske diskussion på lærerværelserne, vil det afstedkomme, at børnehaveklassen tages fra børnehaveklasselederen og gives til skolen. Det er en udvikling, jeg vil hilse velkommen, idet det vil gavne den indre kontinuitet i skoleforløbet, nu hvor brobygningen til børnehaverne medvirker til at styrke kontinuiteten ud af skolen.

Så mangler vi blot, at ministeren gør børnehaveklassen obligatorisk, så alle børn har samme mulighed for at kunne udvikle gode forudsætninger personligt, socialt og fagligt i løbet af børnehaveklasseåret med henblik på at blive ligeværdige medlemmer af det fællesskab, der skal række ti år frem.

Lise Buhr er formand for Børnehaveklasseforeningen