Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
Når man kigger lidt tilbage
på de gode gamle dage
og studerer folkeskolen,
ses det klart, at under solen
er der sjældent nyt at finde,
skønt der blæser nye vinde.
Tænk engang, i attenhundrede-
halvfemserne, der dundrede
en ny lov ind i skolen,
og dengang der lød parolen,
at elever skulle deles
efter modenhed, og skeles
sku' der til elevens alder
og hans fremgang. Dette kalder
man i dag differentiering,
men dengang var det håndtering
af de kloge og de svage.
Loven ligeledes sagde:
Syvogtredive må der være
i en klasse, og hver lærer
skal skam være ret uddannet,
thi det gavner fædrelandet.
(Det er stadig ganske rigtigt!)
Kundskab var skam meget vigtigt,
og eleven skulle fyldes
som et 'tomt kar'. Men hvad skyldes
denne store interesse i historisk lov-finesse?
Jo, Niels Egelund citeres,
og hans budskab diskuteres.
Det kan være godt at kende
sin historie, og så vende
blikket bagud. Når han nævner:
børn skal deles efter evner, mens en lærer underviser
tressenstyve børn, og kriser
hos de svage modereres,
hvis at alle børn grupperes, så de gives mere viden - ja, så ser man jo, at tiden,
den har stået næsten stille. Forskellen er meget lille.
Fru Fischr