Samarbejde

Godt samarbejde giver pålidelige og holdbare resultater

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Med snart 17 års arbejde som skoleleder i folkeskolen ser jeg samarbejdet som det vigtigste for skolens virke. Konfrontation, splid og splittelse er umiddelbart fristende. Så kan man demonstrere sine egne standpunkter. Det giver overskrifter og sensationens fornøjelser. Samarbejde er tidskrævende og sejt arbejde. Enighed og især kompromiser medfører, at samarbejdsparterne viser forståelse og imødekommenhed. Et godt samarbejde giver pålidelige og holdbare resultater. I løsningen af skolens opgave har skolens lærere og ledere i langt de fleste forhold sammenfaldende interesser. Forhold med modstridende interesser løses efter min mening også bedst gennem et ansvarsbevidst samarbejde. Jeg vil derfor arbejde for, at den nye organisationsstruktur skal lykkes. Fra mit arbejde i Greve Kommune og Kreds 43 A har jeg de bedste erfaringer fra et sundt samarbejde mellem lærere og ledere.

Claus Christiansen

skoleleder, Tune Skole