Debat

Karakterer kan bruges

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

I forrige uge havde Folkeskolen en leder om ressourcespild - vel at mærke det spild, det måtte være at beskæftige sig med mine idéer om mulighederne for at løfte kvaliteten i folkeskolen (altså skolen, ikke bladet). Mit udgangspunkt var regeringens hæfte om 'Danmark som Foregangsland - uddannelse', hvor det nærmest konkluderes, at folkeskolen i Danmark er dyr og dårlig. Men man angriber ikke det basale problem: elevernes boglige færdigheder, når de forlader folkeskolen. Til trods for, at de seneste undersøgelser viser, at netop de boglige færdigheder (dansk og matematik) er afgørende for, om eleverne gennemfører en ungdomsuddannelse (rapporterne om 'Uddannelse Til Alle', Amternes og Kommunernes Forskningsinstitut og Socialforskningsinstituttet med flere, 1997). Og netop frafald under ungdomsuddannelserne (restgruppeproblematikken) er et vældigt problem i Danmark. En meget væsentlig grund til frafaldet er den sociale arv. Der findes dog mønsterbrydere: unge fra ringe kår, som får gode boglige færdigheder i folkeskolen, klarer sig også godt i ungdomsuddannelserne og dermed i deres videre liv. Jeg vil altså ingenlunde forhindre den lille Albert (Einstein) i at få en uddannelse; tværtimod prøve at hjælpe den lille Hassan eller Mette til at bryde den sociale arv. Men i stedet for seriøst at vurdere problemet og mine kommentarer hertil, kaster lederen sig ud i en forvrænget og forkert gengivelse af, hvad jeg måtte mene om sagen. I stedet for at gribe knoglen og spørge om, hvad jeg egentlig havde sagt.

Tiden og pladsen gør det ikke muligt at give en fyldestgørende redegørelse hér. Kun så meget: karakterer kan også bruges til at bedømme skolers kvalitet - hvis de vel at mærke gives af et landsdækkende, uvildigt censorkorps, og data håndteres seriøst. De skal selvfølgelig ikke indrapporteres af læreren selv, men ganske som det sker i gymnasier og på alle mulige andre skoler. Og karakterer kan ikke stå alene. Der findes andre og fuldt så gode målestokke, hvad jeg også sagde; men det er en længere debat, som jeg gerne deltager i.

Forudsætningen for en ordentlig diskussion må dog være, at vi prøver at forstå hinanden og ikke tager udgangspunkt i det rene vrøvl. Hvem sagde ressourcespild?

Vær med i samtalen

Klik her for at indsende dit indlæg til folkeskolen.dk - medsend gerne et portrætfoto, som kan bringes sammen med indlægget

Læs folkeskolen.dk's debatregler

Nils Groes

forskningschef, Amternes og Kommunernes Forskningsinstitut