Mange elever dumper

En del 15-årige deltagere i Pisa-undersøgelsen har gået flere år i samme klasse

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

I Frankrig er 44 procent af de 15-årige dumpet mindst en gang i løbet af deres skoletid. Samme mønster findes i en række andre europæiske lande. Det viser helt nye tal, som forskerne bag den internationale læseundersøgelse, Pisa, er ved at samle ind.

En del af de 15-årige, som bliver sammenlignet i undersøgelsen, har derfor gået flere år i samme klasse.

'Det er endnu en grund til at være varsom med at drage alt for håndfaste konklusioner om, hvilke systemer vi kan gå ud og importere for at få bedre læsere', advarer Jan Mejding fra Danmarks Pædagogiske Universitet. Han er en af forskerne bag Pisa.

'Skolesystemet i mange andre europæiske lande er helt anderledes. Der er stopprøver hele vejen gennem systemet for at komme fra den ene klasse til den anden. I Danmark er det vel nærmest kun fra børnehaveklasse til første klasse, at man kan finde nogen, som går en klasse om', siger Jan Mejding.

Han understreger, at Pisa-forskerne ikke er færdige med at samle tallene ind, men de foreløbige tal viser, at Frankrig er topscorer med omkring 44 procent omgængere. Lige bagefter kommer Belgien med næsten lige så mange, der har gået mindst en klasse om.

Også i Tyskland går mange børn flere gange i samme klasse. 37 procent 15-årige er oversiddere. I Spanien er tallet 28 procent, mens Italien ligger lige under 20 procent. Forskerne mangler stadig tal fra de øvrige lande.

Jan Mejding mener ikke, at tallene rokker ved konklusionerne i Pisa-undersøgelsen.

'Vi kan ikke bare gå ud og se, hvor de 15-årige scorer højest, og så importere det system til Danmark', siger han. De andre lande har simpelthen væsensforskellige skolesystemer.

Jan Mejding fremhæver, at de unge i de øvrige europæiske lande ikke er helt så glade for at gå i skole som de danske 15-årige.

'De unge danskere er topmotiverede og glade for at gå i skole. Det er et godt fundament, når man gør en ekstra indsats for at hæve niveauet hos de ældste elever', mener han.

Hanne B. Jørgensen er freelancejournalist