Central rådgivning på plads

Politisk og administrativ oprustning skal sikre, at Danmarks Lærerforening kan give skolelederne effektiv central rådgivning

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Skoleledere landet over er enige om, at det er væsentligt, at de kan få central vejledning, og det ønske er imødekommet af Danmarks Lærerforening med kongresbeslutningen i november.

For at sikre, at de ledelsesmæssige synspunkter får en fremtrædende plads i rådgivningen, blev der straks efter kongressen nedsat en styregruppe bestående af kontorcheferne for Lærerforeningens tre faglige kontorer. Gruppen arbejder tæt sammen med skoleledernes repræsentant i hovedstyrelsen, Jens Kjær, og man skal løbende følge rådgivningen og sørge for, at den foregår så kvalificeret som muligt - også i forhold til de særlige ledelsesmæssige aspekter.

- Jeg tror ikke, der er ret mange faglige organisationer, der har større erfaring end Danmarks Lærerforening, når det gælder direkte medlemsrådgivning, siger sekretariatschef Hans Ole Frostholm. For det første rådgiver vi i forvejen kredsstyrelserne om de samme emner. For det andet kunne samtlige medlemmer af foreningen indtil 1994 henvende sig centralt for at få vejledning. Når vi nedsætter en styregruppe eller erfa-gruppe, om man vil, er det derfor udtryk for, at vi tager opgaven alvorligt.

En person i huset

Den centrale rådgivning kommer til at hænge tæt sammen med to andre initiativer, der er ved at blive sat i værk.

På lønområdet har Danmarks Lærerforening ansat seks projektmedarbejdere, der rundt omkring i landet skal vejlede kredsene i forbindelse med forhandlinger om nye former for løn til skoleledere, og kredsene er i øjeblikket ved at oprette lokale ledernetværk.

- Indsats på lønområdet bindes op af en person her i huset, der skal stå for styring og koordinering. Det vil sige, at de erfaringer, man får på området, bliver knyttet sammen med den centrale rådgivning. Ledernetværket og dermed lederne kommer ind i billedet gennem det samarbejde, der skal være mellem netværket og kredsen blandt andet i forbindelse med forhandlingerne om ny løn, siger Hans Ole Frostholm.

Den centrale rådgivning vil foregå således, at skolelederen ringer til Danmarks Lærerforening, forklarer, hvad sagen drejer sig om, og bliver stillet om til den sagsbehandler, der har med området at gøre. Hvis der er brug for yderligere vejledning for eksempel i form af møder, vil det også kunne arrangeres.

Vejledningen er underlagt Lærerforeningens etiske regler for sagsbehandling, der blandt andet går ud på, at der ikke bliver rettet henvendelse til andre, uden at skolelederen er indforstået med det.

- Hvis der på et område er indgået aftaler på lokalt plan, kan det være begrænset, hvor meget rådgivning vi vil kunne give centralt. Skolelederne vil derfor kunne få brug for rådgivningen i deres lokale kredse, og det har de med kongresbeslutningen fortsat mulighed for, siger Hans Ole Frostholm.j