Debat
Bland dig udenom, hvis du ikke har skrevet bøger!
Thomas Aastrup Rømer mener noget hele tiden. Ofte underholdende, indimellem tankevækkende, men af og til både rablende og foruroligende. At han har set sig gal på Skoleledernes formand, som vist har dummet sig, var forudsigeligt. Men konsekvenserne af det, der hældes ud over Claus Hjortdal, er foruroligende for alle. Og ødelæggende for debatten om skolen.
Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
Kære Thomas
På din Facebookside kommer du med en voldsom bredside mod skoleledernes formand, Claus Hjortdal, fordi han har skrevet et meget vredt brev til lektor Brian Degn Mårtensson, som han også har sendt til Politikens redaktion - og tåbeligt nok også til Brians rektor. Det er sådan set ikke det, jeg vil kommentere her.
Det er den åndshovmod og arrogance, du afslører undervejs, der undrer mig og gør mig ked af det. For den form er altså med til at ødelægge debatten.
”Hjortdal er mig bekendt ikke noget som helst i teoretisk og ideologisk forstand”, skriver du. Og ”hans kronikker er i al fald helt uden vidensmæssig spændstighed, og han har mig bekendt ikke skrevet nogle bøger”.
Prøv lige at læse igen, hvad du selv skriver: Fy, da føj, han har ikke skrevet bøger!
Og du fremturer. ”Han har heller ikke begrundet sine synspunkter intellektuelt eller diskuteret eventuelle kritikeres synspunkter…”, skriver du. ”Det har Degn Mårtensson derimod. Ja, hans kronik bygger på en helt aktuel og meget rost fagfællebedømt udgivelse fra Aarhus Universitetsforlag samt et mangeårigt virke i dansk teori og praksis. Mårtensson er faktisk den ’oplyste’... Det er Hjortdal derimod ikke. Han er ’uoplyst’”.
Hallo, Thomas. Betyder det, at lærere, pædagoger og skoleledere ikke kan blande sig i debatten? Er lyset for de lærde blot?
Gælder praksiserfaringer, kropsbåren viden og holdninger ikke?
Jeg går ind for, at man tager folk på ordet. På det de siger og skriver. Karaktermord og nedrakning fremmer ikke lærernes muligheder for at lave en god skole. Og det forpester debatten.