Lærere på stormødet

Skolernes tillidsrepræsentanter er dem, der lokalt skal forklare lærerværelserne, hvad konflikten betyder, hvorfor den er opstået, og hvordan man skal forholde sig i tilfælde af lockout. Vi mødte nogle af dem på stormødet i Odense den 5. marts.

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Sammenhold

»Selv om vi måske er på vej i konflikt, er det også en god oplevelse, for det giver opbakning og sammenhold«, siger Janne Sunnesen fra Ilskov Skole.

»Det er en rigtig spændende tid!« fortæller Ole Lorenzen fra Brændgårdskolen.

»Noget af det, der er spændende, er, at vi får en række konkrete spørgsmål, men ikke altid er i stand til at give konkrete svar«, uddyber han.

Vi er i gang

»Der er ikke rigtig noget nyt i reformen. Vi er i gang med mange af de ting, der er med i reformen, men det kommer nede fra lærerne og ikke oppe fra regeringen«, siger Rikke Thomasen, der til daglig er tillidsrepræsentant på Østervang Skole.

»Vi har for eksempel meget fokus på bevægelse, så det er ikke tankegangen bag, men måden, det gøres på«, siger Janne Adby fra Hadsten Skole.

»Vi har ikke stået i det før, og vi informerer helt vildt lige nu. Folk kommer med mange praktiske spørgsmål, og frem for alt vil de vide: Hjælper det noget?« fortæller Rikke Thomasen.

Normalisering af normaliseringsprocessen

»Jeg er gået ind i kampen for at afværge katastrofen. Katastrofen er, hvis man trækker kaldet, lysten, engagementet ud af professionen, og som det ser ud nu, bliver det revet ud af hænderne på os«, siger Teacher-

man, der definerer sig selv som uafhængig superhelt. Han ønsker at forblive anonym og arbejder blandt andet for flere timer i døgnet.

Kan vi levere ordentlig undervisning?

»Kollegaerne er bekymrede for lockout, og for om vi kan levere ordentlig undervisning i august 2014. Det er

tåbeligt, at der ser ud til at blive kon-

flikt mellem KL og DLF, for vi vil gerne undervise - også gerne på alternative måder«, siger Peter Melchior fra Højby Skole i Odense, der har sønnen Arthur med som en af de yngste deltagere på tillidsrepræsentantstormødet.