Læringskonsulent Marie Wegeberg holdt oplæg for håndværk og designlærerne på Østjysk Sommerstævne på Østervangskolen i Hadsten.

Læringskonsulent:
Der er stor politisk bevågenhed om håndværk og design

Håndværk og design har fået mere medvind, både i samfundet og på skolerne. Det var oplevelsen blandt deltagerne på Østjysk Stævne for håndværk- og designlærere. Og læringskonsulent Maria Wegeberg kunne bekræfte, at faget bestemt også har undervisningsministerens interesse.

Publiceret Senest opdateret

Undervisningsministeriet vil gerne slå på tromme for den røde tråd i håndværk og design. Det fortalte læringskonsulent i Børne- og Undervisningsministeriet Maria Wegeberg, da hun forrige weekend holdt oplæg for håndværk- og designlærere på Østjysk Sommerstævne i Hadsten, hvor lokalforeningen Østjylland var værter fra lærere fra hele landet.

”Det gælder om at sikre progressionen hele vejen fra 3. klasse og til 8. klasse, som man også kan se i læsevejledningen for faget. Vi anbefaler er, at man tager en snak med hele skolens team, der underviser i håndværk og design i forhold til, hvordan man kan gøre det lokalt”, sagde Marie Wegeberg. Hun har selv undervist i håndværk og design i 14 år og har ved siden af sit job som læringskonsulent klasser i faget på mellemtrinnet og i udskolingen på Skolen på Islands Brygge i København.

”Det handler om at finde ud af, hvor de enkelte lærere i teamet kan byde ind. På min skole havde vi en drøftelse denne uge, fordi jeg oplevede, at de elever jeg har modtaget i 7. klasse, kunne mindre end jeg forventede. Jeg var nødt til at skrue ned for min planer, fordi de ikke kunne tråde en symaskine eller spænde en pedalarm. Det fik vi en god snak om hos os”, fortalte hun.

Gå tidligt i gang med at planlægge prøven

Valgfaget og afgangsprøven var også en del af Marie Wegebergs oplæg, og her var der mange spørgsmål fra lærerne, og det var tydeligt, at der stadig er en del usikkerhed om, præcis hvordan prøven skal forløbe og hvad lærere og elever må og ikke må, ikke mindst fordi langt de fleste endnu ikke har prøvet at gennemføre den endnu. Hun fortalte, at man i ministeriet ikke ved, hvor mange der er gået op til prøven, fordi den blev aflyst af coronarestriktionerne. Men 1190 elever var tilmeldt til vinterterminen. Kun en enkelt af lærerne på stævnet havde gennemført prøven, og hun fortalte, at det var en god oplevelse både for elever og lærere.

En lærer gjorde de andre opmærksomme på, at det kan være svært at få gennemført prøven her i foråret, fordi de først må starte prøveforløbet 1. april og der er mange timer, der forsvinder på grund af helligdagene.

”Det er jeg glad for, at du siger, for det kommer bag på mange – også mange ledere, som jo heller ikke har prøvet det før. Det er en rigtigt god ide at få prøven planlagt allerede nu, så eleverne får de timer, de skal have indenfor den vejledende plan og man kan gøre sin leder opmærksom på, hvis der er noget, der ikke kan hænge sammen”, svarede Marie Wegeberg.

Hun anbefalede også, at man laver en visuel plan for eleverne, så de kan se, hvad del A, B og C er. Eleverne skal være tidligt med på banen og klar over, hvad der skal ske.

”Det er nogle af de meldinger, vi får tilbage, at eleverne har ikke styr på, hvad der skal ske. Det er med god grund, for det er deres første prøve, og måske ikke så modne som i 9. Så tag det op løbende med dem. Vær klar på, hvor mange I skal have op i alt, og lav udregningen på, hvor mange man må have op i del C per gang. Jeg ved, der er meget, der skal tænkes igennem, men jeg kan fortælle, at de tilbagemeldinger vi får ind i ministeriet fra dem, der har gennemført prøven er meget positivt. Eleverne er glade, når de har været inde og præstere, der er ro på og tid og de er lettede over, at det hele foregår i værkstedet, som de kender. Men ring endelig gerne til mig, hvis I stadig er i tvivl om en måned”, sagde Marie Wegeberg.

Ved, at der er også er udfordringer

Marie Wegeberg understregede også, at man fra ministeriets side godt ved, at der er en masse udfordringer i håndværk og design mere generelt

”Vi ved fra Eva-rapporten, at der kan være udfordringer med lokaler, ikke-uddannede lærere eller at man skal have 28 elever alene i et lokale, der ikke er indrettet til det. Det er ikke noget, vi fra ministeriets side kan diktere, desværre, for det kan være svært at honorere det, der står i Fælles mål. Men det må man tage med skoleleder og forvaltning. Vi ved også, der er udfordringer med, at lærerne ikke er uddannet i faget. Igen er det godt at have drøftelse med hele teamet eller på mindre skole tage på kurser”, sagde hun.

Udfordringerne går igen i valgfaget, hvor mange håndværk og designlærere ikke er udskolingslærere og derfor ikke vant til at tage elever til eksamen.

”Derfor er det en rigtig god ide at have en prøve-prøve eller en anden form for prøvetræning. Det behøver ikke være præcis som i prøvevejledning. Det er også godt at orientere sig på ministeriets hjemmeside både i forhold til indhold, form og deadlines”.

Hun understregede, at der er hjælp at hente, og at politikerne bestemt har øje på faget.

”Ministeren er dybt optaget af samspillet mellem det praksisfaglige og teknologiforståelse i skolen. Det har der været et stort forsøg i gang om, som nu er afsluttet. Ministeren vil gerne en mere praksisfaglig skole, og det er der gået drøftelser i gang om i Sammen om Skolen. Der er stor politisk bevågenhed om vores fag”.

Læs reportage fra håndværk og design-stævnet i Fagbladet Folkeskolen i september.