Spørg Tesfaye

Tirsdag eftermiddag var undervisningsministeren på besøg på Folkeskolens redaktion for at besvare spørgsmål fra læserne.

Tesfaye svarede på læsernes spørgsmål: Jeg kan godt forstå, at lærerne spurgte om det her

Undervisningsministeren havde tirsdag eftermiddag inviteret sig selv på besøg på Folkeskolens redaktion for at gå i dialog med lærerne live i kommentarsporet. Læs ministerens svar her.

Publiceret Senest opdateret

Hvordan vil I sikre, at elementerne fra skoleudspillet ikke bare ender som besparelser? Hvornår bliver teknologiforståelse et rigtigt fag? Og hvordan skal millionerne til faglokaler fordeles?

Det var nogle af de spørgsmål, børne- og undervisningsminister Mattias Tesfaye (S) fik af Folkeskolens læsere, da han tirsdag var live igennem på chatten på folkeskolen.dk.

Live Q&A’en foregik på Folkeskolens redaktion og var ministerens egen idé.

Det var Mattias Tesfayes egen ide at komme på besøg på Folkeskolens redaktion i indre København.

Spørgsmålene var på forhånd aftalt til at handle om regeringens nye skoleudspil. Matematiklærer og deltager i et forsøg med teknologiforståelse Lis Zacho spurgt blandt andet ministeren til, hvornår det er planen, at teknologiforståelse ifølge regeringen skal indføres som valgfag.

”I skolen har vi altid en meget stram plan og har derfor brug for at få præcise datoer for implementering af nye tiltag, da vi så kan forberede os ordentligt. Eksisterer der en tidsplan for, hvornår teknologiforståelse skal implementeres i den ene eller anden form?”, spurgte Lis Zacho, der også er Folkeskolens faglige rådgiver i matematik.

Hertil svarede Mattias Tesfaye svarede:

”Jeg skal selvfølgelig først forhandle med Folketingets partier. Men jeg arbejder nu med en plan om, at faget Teknologi kan optræde på skemaet med egen læreplan fra skoleåret 2026/27. Men der er faktisk allerede skoler, hvor faget har fungeret som forsøg i flere år - og de får selvfølgelig lov til at fortsætte”.

For Lis Zacho var det en meget positiv oplevelse at stille spørgsmål til Mattias Tesfaye. Og ikke mindst at få svar:

”Det er det mest konkrete svar, jeg har fået om teknologiforståelse i lang tid”, skrev Lis Zacho efterfølgende i en mail til Folkeskolen.

Tesfaye: Kan godt forstå, det fylder

Mattias Tesfaye syntes ligeledes, at det var en god oplevelse at være i dialog med Folkeskolens læsere. 

Han hæftede sig især ved én type spørgsmål, han godt kunne forstå, at lærerne ville have svar på.

”Jeg kan godt forstå dem, der spørger: ’Hvornår?’ Fordi hvis man nu arbejder på en skole, så er det jo det, der er det interessante. Indtil da er det jo bare snak”, sagde Mattias Tesfaye og fortsatte:

”Der er kun lidt, der står til at blive indført fra august ’24. Så er der en del, der kommer august ’25 og noget, der er august ’26”, lød det fra ministeren.

Omkring 20 lærere og andre læsere af Folkeskolen var igennem til ministeren. Undervejs blev der også plads til mere kritiske spørgsmål.

”Hvordan vil ministeren sikre, at mange af de initiativer, der er i udspillet ikke i sidste ender som besparelser ude i kommunerne? Det er tidligere sket”, spurgte lærer Jonas Nielsen.

Hvortil ministeren svarede:

”Med vores forslag, vil der blive prioriteret flere penge til folkeskolen. De kommer i to ’klumper’. Dels 2,6 milliarder til nye faglokaler - de penge vil blive bundet til at sikre gode faglokaler. Dels omkring 800 millioner varigt, der skal sikre at kommunerne kan leve op til nye tiltag, f.eks. intensiv undervisning for de 10 % af eleverne, der har det sværest i dansk og matematik”.

”Pengene overføres fra staten til kommunerne og vil i sidste ende være underlagt de årlige budgetforhandlinger i kommunerne. Men kommunerne skal jo fortsat leve op til loven, så jeg er rimelig fortrøstningsfuld omkring, at dette samlet bliver en styrkelse af folkeskolen - også økonomisk”, lød svaret fra undervisningsministeren.

Se alle spørgsmål og svar i kommentarfeltet herunder. Bemærk: kommentarsporet på præcis denne artikel er lukket, fordi det er/var beregnet til den livechat, der fandt sted tirsdag eftermiddag, red.