”Med kompetenceområderne og figuren vil vi gerne vise lærerne, at man i stedet for at tænke ’fodbold’ også kan tænke i at undervise eleverne ’fairplay’ eller ’skadeforebyggelse’ og på den måde få alle tre kompetenceområder med i undervisningen," siger Preben Hansen, formand for Fagligt udvalg i Dansk Skoleidræt.

”Idrætslærerne har fået deres pædagogiske frihed tilbage”

Det nye faghæfte i idræt opfordrer til, at teori og praksis bliver tænkt sammen i faget, og at undervisningen bliver planlagt ud fra temaer. Det kan blandt andet gøre det nemmere for eleverne at gennemskue prøven, mener en idrætslærer fra Dansk Skoleidræt.

Publiceret
I midten af august blev de nye faghæfter offentliggjort, som baserer sig på, at lærerne ikke længere er bundet til at undervise i de mange videns- og færdighedsmål.

De trekompetenceområder 

Alsidig idrætsudøvelse 

Kompetenceområdet alsidig idrætsudøvelse indeholder færdighederog viden, så eleverne kan være en del af en leg, en fysiskaktivitet, en generel idrætsaktivitet eller en specifik idrætsgren.Undervisningen bygger fx på færdigheder og viden om grundlæggende,sammensatte og komplekse bevægelsesmønstre samt udviklingen afidrætsaktiviteter og alsidig idrætspraksis.

Alsidig idrætsudøvelses færdigheds- og vidensområder ervandaktiviteter/ natur- og udeliv, dans og udtryk, boldbasis ogboldspil, redskabsaktiviteter, kropsbasis og løb, spring og kast . 

 

Idrætskultur og relationer

Kompetenceområdet idrætskultur og relationer indeholderfærdigheder og viden om samarbejde og aktiv deltagelse iidrætskulturer og fællesskaber samt analyse og vurdering af disseift. begreber som værdier, normer og samfund. Undervisningen givereleverne mulighed for at arbejde med egne og andres erfaringer medidrættens muligheder for fællesskaber.

Idrætskultur og relationers færdigheds- og vidensområder erordkendskab/sprog og skriftsprog, idrætten i samfundet, normer ogværdier, samarbejde og ansvar

 

Krop, træning og trivsel 

Kompetenceområdet krop, træning og trivsel indeholderfærdigheder og viden om fysisk aktivitets betydning og virkning påkroppen ift. det positive og brede sundhedsbegreb. Undervisningengiver eleverne mulighed for at beskrive og samtale om egen og andrekroppes reaktioner på fysisk aktivitet, og hvilken betydning detkan få. Undervisningen giver eleverne mulighed for at analysere ogvurdere det samspil, der er mellem krop, træning og trivsel.

Krop, træning og trivsels færdigheds- og vidensområder er fysiskaktivitet/fysisk træning, krop og trivsel/sundhed og trivsel ogkrop og identitet

Kilde: Idræt Faghæfte 2019 

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

"Idrætslærerne har fået deres pædagogiske og didaktiske frihed tilbage og er ikke længere bundet til en masse komplekse videns- og færdighedsmål".

Sådan siger lærer Preben Hansen, der har været med til at skrive det nye faghæfte til idræt, som blev offentliggjort i midten af august. Udover at være idrætslærer på Rantzausminde Skole i Svendborg er Preben Hansen også formand for Fagligt udvalg i Dansk Skoleidræt.

Endelig: Her er de nye faghæfter, der giver lærerne øget frihed

Det nye faghæfte består af tre dele: Fælles Mål, læseplanen og læsevejledningen. Mens Fælles Mål og læseplanen er bestemt politisk, beskriver Preben Hansen vejledningen som dér, hvor fagpersoner kan inspirere andre fagpersoner i undervisningen - og i læsevejledningen vil forfatterne gerne inspirere lærerne til at tænke, at idrætsfaget både skal lære eleverne om aktiviteter, samfund og sundhed.

"Idræt er ikke et fag, hvor man 'bare' spiller fodbold. De seneste år er idræt blevet anerkendt som et læringsfag, hvor teori og praksis spiller sammen. Det er mange lærere allerede godt i gang med, men vi vil også gerne understrege det i den nye vejledning".

Bachelorer: Fagsprog skal læres i samspil med praksis

Derfor har forfatterne blandt andet gjort plads til en figur med de tre kompetenceområder: Alsidig idrætsudøvelse, krop, træning og trivsel samt idrætskultur og relationer. Her er kompetenceområderne vist i cirkler, der alle sammen overlapper hinanden en lille smule. 

Kompetenceområdet alsidig idrætsudøvelse indeholder færdigheder og viden, så eleverne kan være en del af en leg, en fysisk aktivitet, en generel idrætsaktivitet eller en specifik idrætsgren. Undervisningen bygger fx på færdigheder og viden om grundlæggende, sammensatte og komplekse bevægelsesmønstre samt udviklingen af idrætsaktiviteter og alsidig idrætspraksis.

Alsidig idrætsudøvelses færdigheds- og vidensområder er vandaktiviteter/ natur- og udeliv, dans og udtryk, boldbasis og boldspil, redskabsaktiviteter, kropsbasis og løb, spring og kast .  

 

Idrætskultur og relationer

Kompetenceområdet idrætskultur og relationer indeholder færdigheder og viden om samarbejde og aktiv deltagelse i idrætskulturer og fællesskaber samt analyse og vurdering af disse ift. begreber som værdier, normer og samfund. Undervisningen giver eleverne mulighed for at arbejde med egne og andres erfaringer med idrættens muligheder for fællesskaber.

Idrætskultur og relationers færdigheds- og vidensområder er ordkendskab/sprog og skriftsprog, idrætten i samfundet, normer og værdier, samarbejde og ansvar

 

Krop, træning og trivsel 

Kompetenceområdet krop, træning og trivsel indeholder færdigheder og viden om fysisk aktivitets betydning og virkning på kroppen ift. det positive og brede sundhedsbegreb. Undervisningen giver eleverne mulighed for at beskrive og samtale om egen og andre kroppes reaktioner på fysisk aktivitet, og hvilken betydning det kan få. Undervisningen giver eleverne mulighed for at analysere og vurdere det samspil, der er mellem krop, træning og trivsel.

Krop, træning og trivsels færdigheds- og vidensområder er fysisk aktivitet/fysisk træning, krop og trivsel/sundhed og trivsel og krop og identitet

Kilde: Idræt Faghæfte 2019 

"Med kompetenceområderne og figuren vil vi gerne vise lærerne, at man i stedet for at tænke 'fodbold' også kan tænke i at undervise eleverne 'fairplay' eller 'skadeforebyggelse' og på den måde få alle tre kompetenceområder med i undervisningen. Sådan behøver hver eneste idrætstime ikke at være, men vi synes det er vigtigt, at idræt bliver tænkt som en helhed", siger Preben Hansen.

Temaer til afgangsprøven For at gøre det nemt for idrætslærerne at tænke fairplay i stedet for fodbold, når de forbereder undervisningen, indeholder vejledningen også en række eksempler på temaer, man som idrætslærer kan arbejde ud fra. Derudover kan temaerne også hjælpe lærere og elever med at forberede til prøven, mener Preben Hansen.

Blog: Til indskoling og mellemtrin: Gratis undervisningsmateriale om 'Idræt og køn'

"Når eleverne har trukket deres indholdsområder, skal de vælge et tema, som de skal kunne forholde sig til mundtligt, og som skal kunne ses i deres praktiske program. Det kan være svært hvis man ikke har oplevet tematisk undervisning før", siger han.

"Vores håb er ikke, at idrætslærerne følger faghæftet til punkt og prikke, men at vejledningen bliver et opslagsværk, hvor lærerne kan hente inspiration, når de skal forberede undervisningen".

Det nye idrætsfaghæfte er skrevet af læringskonsulent Malene Schatt-Eppers, lektor på UC Syd Katrine Bertelsen samt idrætslærer og formand for Fagligt udvalg i Dansk Skoleidræt, Preben Hansen.

Læs mere

Idræt Faghæfte 2019