Eksempler på elever i 6. klasse på Ørum Skole, som tog den samme test med en uges mellemrum - og med vidt forskellige resultater.

Nationale test: 12 procent af eleverne svinger overraskende fra test til test

Undervisningsministeriet har netop offentliggjort en undersøgelse af elevernes resultater i de nationale test, når de tager de samme test med kort mellemrum. Undersøgelsen blev sat i gang, efter at fagbladet Folkeskolen havde skrevet om voldsomme udsving i en klasse på Norddjurs Kommune. Data på landsplan viser, at omkring 12 procent har større udsving fra test til test, end man ville forvente.

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Skoleleder: Testresultater svinger, som vinden blæser

Når elevresultaterne i dansk/læsning svingede så voldsomt i 6. klasse på Ørum Skole, da de tog den frivillige test to gange med en uges mellemrum, var det formentlig fordi elevernes testadfærd anden gang "ikke var optimal", som det formuleres. På landsplan klarer elever sig gennemsnitligt bedre anden gang, de tager testen, men det gjorde 6. klasse på Ørum Skole ikke - her fik eleverne i gennemsnit en dårligere score anden gang. Ministeriets gennemgang viser, at en stor del af Ørum-eleverne i andet forsøg besvarede langt flere opgaver uden at bruge længere tid.

"For at opnå et sikkert testresultat i enhver form for test er det vigtigt, at eleverne er koncentrerede og gør sig umage", hedder det i notatet.

Ellen Trane: Ministeriet skal undersøge elevers udsving i de nationale test 

Inviterer eksperter

Folkeskolens artikel om Norddjurs-resultaterne fik De Radikales Lotte Rod til at stille spørgsmål til undervisningsminister Ellen Trane Nørby, som bad ministeriet om en undersøgelse. Det er den, som nu ligger klar. Den viser, at selvom Ørum Skole altså oplevede noget andet, så er der generelt statistisk signifikant sammenhæng mellem elevernes resultater første og anden gang, de gennemfører den samme test.

Klar sammenhæng mellem test og afgangsprøve

Gennemsnitligt går det en smule bedre anden gang end første gang, og jo flere dage, der går i mellem de to test, i jo højere grad er der fremgang. Men også i den store population er der for mange elever, der har større udsving fra test til test, end man ville forvente. Styrelsen for It og Læring har set på de elever, der tog den samme frivillige test to gange i efteråret 2014, og særligt i 2. klasses læsetest var der mange elever - omkring en femtedel - der klarede testen markant bedre eller dårligere anden gang. Samlet set havde 12 procent af eleverne  større udsving - mod forventet omkring 5 procent. 

"Det er ikke muligt at afgøre, om det skyldes opgavernes faglige indhold, testadfærden eller andre forhold. Ministeriet vil invitere en række eksperter til en drøftelse af undersøgelsens resultater", oplyser uvm.dk

At eleverne generelt klarer testen bedre anden gang end første gang skyldes tilsyneladende ikke, at de har lært opgaverne at kende. Fordi testen er adaptiv, får eleverne ikke automatisk de samme opgaver anden gang. Men det kan godt ske, at de samme opgaver dukker og, og i gennemsnit fik eleverne gennemsnit 25 procent af de samme opgaver anden gang som de fik første gang. Men ifølge notatet er der ingen statistisk signifikant sammenhæng mellem elevens dygtighed i andet forsøg og graden af genbrug af de samme opgaver. 

Powered by Labrador CMS