Testprøve led af teknisk uheld

På skoler i hele Danmark var computerne linet op til den første afprøvning af opgaverne i de nye nationale test. Men så gik hele systemet ned

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Fem timer er hevet ud af den planlagte undervisning, lærerne har været på kursus, computerrummet er spærret af, så andre klasser har måttet aflyse, hvad de havde planlagt, og alle skolens elever og lærere har fået besked om, at internettet ikke må anvendes. Og så går hele systemet ned.

Det var situationen på 235 skoler landet over, da elever fra 6. og 8. klasse mandag den 4. december klokken 8 for første gang satte sig ved computerne for at prøve opgaverne til de kommende nationale test. 6. klasse på Grevinge Centralskole i Nordvestsjælland sad ved computerne i en halv time, før det blev klart, at de ikke ville komme til at afprøve testene den dag.

»Vi får at vide to måneder før, at vi skal tage en uges matematikundervisning ud af vores årsplan i december, og vi er tvunget til at lukke computerrummet af, så det også går ud over de andre elevers undervisning. Det giver store frustrationer«, siger klassens matematiklærer Kirsten Boier.

Resursemæssigt er opgaveafprøvningen krævende for skolerne:

»Vi har måttet tage fem lærere ud til introduktion en hel dag, og vi skal sikre, at der er en it-vejleder til stede, de timer vi skal afholde testene, og så må vi lukke en del af Pædagogisk Servicecenter af for alle andre«, fortæller leder af Grevinge Centralskole Hans Arni Thorsteinsson.

Beskeden lød først på, at skolen skulle sætte fem lektioner af i en 6.-klasse og fem i to 8.-klasser. Men for nylig er meldingen ændret, fordi tre femtedele af testopgaverne i læsning ikke ved den afsluttende kvalitetskontrol levede op til alle de stillede krav. Derfor er tre opgaveafprøvninger i læsning udskudt til februar.

I tirsdags lykkedes det for 6. klasse at prøve matematikopgaverne.

»De syntes, opgaverne var meget svære. Og det er min oplevelse, at når de tre første opgaver er meget svære, så tror eleverne heller ikke, de kan klare de næste opgaver«, fortæller Kirsten Boier, som også oplevede, at der var store tekniske problemer med at få opgaverne læst op i høretelefoner for de læsesvage elever.

Og så undrer hun sig over, at hun havde fået besked om, at hun skulle fortælle eleverne, at de ved afslutningen af prøven ville nå til et evalueringsskema. Men skemaet dukkede ikke op.

»Vi fandt ud af, at eftersom vi kun behøver svar fra eleverne én gang, behøvede skemaet heller ikke være hæftet på alle opgavesættene, så det kommer kun den ene gang«, siger chefkonsulent i Undervisningsministeriet Jakob Wandall.

Han forklarer, at de tekniske problemer mandag opstod, da it-platformen skulle flyttes fra udviklingsmiljøet til drift. Og han understreger, at de opgavesæt, eleverne tester i december, ikke er bygget adaptivt op, så de tilpasser sig elevens niveau. Derfor kan eleverne sagtens opleve at få en stribe meget svære opgaver i træk og så en stribe meget lette:

»De sæt, vi tester, er struktureret, så hver opgave bliver afprøvet 500 gange«, siger Jakob Wandall.

Han mener ikke, at skolerne spilder den tid, de skal bruge på at deltage i opgaveafprøvningen:

»Vi giver skolerne tilbagemeldinger på, hvordan eleverne har besvaret et bredt spektrum af opgaver, så skolerne kan jo bruge dem som erstatning for andre test«.

Jakob Wandall forventer fortsat, at testene bliver klar til tiden, så de første tre nationale test i læsning, matematik og fysik/kemi kan gennemføres lige før sommerferien i dette skoleår.