No Child Left Behind

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Præsident George W. Bushs NCLB-reform (No Child Left Behind) blev vedtaget i januar 2002. Formålet er at sikre, at selv de fattigste amerikanere har mulighed for at vælge en skole, som lever op til nationale standarder.

Loven har intensiveret testningen i uddannelsessystemet i hele USA. Mange stater har længe haft statslige standardtest, men med NCLB-vedtagelsen er det nu blevet lov. Testresultater for hver skole og hver elev skal udspecificeres, så de viser social klasse, race, etnisk baggrund og sprogkundskaber. Elevernes testresultater er tilgængelige for forældre, og alle skolers testresultater bliver offentliggjort. Skoler og distrikter stilles til ansvar. De elever, som går på skoler med de laveste testresultater, skal tilbydes alternative skoler, gratis transport og ekstra hjælp til at nå bedre testresultater. NCLB har betydet, at skoler og lærere har fået klare retningslinjer om, hvad der forventes, og - lyder argumentationen - loven har gjort det nemmere for forældre at følge deres barns faglige udvikling.

Ifølge det amerikanske undervisningsministerium er No Child Left Behind-reformen en succes. Det faglige niveau blandt elever fra minoriteter er steget, og forskellen i det faglige niveau mellem hvide og ikke-hvide elever er det mindste nogensinde. Testresultaterne viser, siger man, at de niårige i 3. klasse nu læser markant bedre end før reformen.

Læs mere om reformen på: www.nochildleftbehind.gov

Statistik, som viser nationale testresultater: www.nces.ed.gov/nationsreportcard

Folkeskolen@dlf.org