Debat

Et stort skridt fremad

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Med fredagens politiske aftale om test og evaluering kan vi omsider se afslutningen på alt for mange års bøvl med nationale test. Målet med de nationale test var dels at give samfundet og politikerne et nøgternt billede af udviklingen i folkeskolen, dels at styrke lærernes undervisning. Som vi alle ved, kunne de ingen af delene.

Fredagens aftale betyder, at der fremover kun testes i læsning og matematiske færdigheder, at testene ligger i starten af året, og at de adaptive test erstattes af lineære test, som vi kan bruge til noget. Aftalen indebærer også at elevplanerne droppes, og at uddannelsesparathedsvurderingen afskaffes.

Men aftalen er ikke kun afslutningen på noget. Den er også en begyndelse. Danmarks Lærerforening har i samarbejde med KL og Skolelederforeningen fremlagt et fælles grundlag for evaluering i "Sammen om skolen", hvor parterne omkring folkeskolen mødes med politikerne. Og vores forslag har dannet grundlag for den nye aftale. Det er udtryk for nye politiske muligheder, at vi som folkeskolens praktikere tages med på råd, inden der træffes beslutninger. Et tæt samarbejde mellem KL, Skolelederforeningen, DLF og de øvrige skoleparter er en helt afgørende forudsætning for at skabe holdbare forandringer i folkeskolen.

Vær med i samtalen

Klik her for at indsende dit indlæg til folkeskolen.dk - medsend gerne et portrætfoto, som kan bringes sammen med indlægget

Læs folkeskolen.dk's debatregler

De muligheder skal vi bruge, for folkeskolen står som bekendt med mange andre udfordringer end nationale test. Inklusionsopgaven, for mange elever, der ikke får nok ud af skolen, et undervisnings- og arbejdsmiljø, der er belastet - det er udfordringer, der ligger ligefor.

Folkeskolen udgør et vigtigt fundament for vores samfund - det er alle klar over. Vi skal være glade for, at der er bred interesse for skolens udvikling. Og vi skal som skolens professionelle være parate til at dele viden og erfaringer med de politiske beslutningstagere. Ikke som alt eller intet-svar, hvor vi kommer med færdige løsninger. Men i et forpligtende samarbejde, hvor pædagogiske argumenter tæller og vægter, og alle parter er med. For mig er også små skridt i den rigtige retning vigtige - bare vi tager tilstrækkeligt mange af dem.

Fredagens aftale er et første stort skridt fremad. Det bliver ikke det sidste!