Debat

Rygepolitik og demokrati

Med et totalt rygestop viser man eleverne, at rygning er farligt. Men det bekymrer lærer, at der er forslag om at afskaffe skolernes rygerum

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Jeg er ikke-ryger og tilhænger af rygeloven som helhed. Selvfølgelig skal der være en aktiv rygepolitik på enhver skole. Men det er meget vigtigt, at også rygepolitikken skabes ud fra de demokratiske principper, som vi gerne vil lære eleverne.

Jeg ved af erfaring, at noget af det vanskeligste i demokratiopdragelsen er at forstå flertallets pligt til beskyttelse af et mindretals rettigheder. Eleverne fanger hurtigt ideen om at stemme om en ting, altså finde ud af flertallets vilje. Dermed lærer man det vigtige element i vores demokrati, at alle medlemmer i et samfund har samme værdi. Men at forstå, at man ikke har truffet en demokratisk afgørelse, før mindretallet er hørt og behørigt tilgodeset, det skaber altid en stor pædagogisk udfordring og kræver demonstration i lærerens daglige praksis i klassen.

Derfor bekymrer forslaget om afskaffelse af skolernes rygerum for lærere mig meget. Uddannelsesordfører Christine Antorini har givet udtryk for, at et rygerum for lærere sender forkerte signaler. Tvært­imod signalerer rygerum respekt for hinanden og den personlige frihed, idet det samtidig sikres, at ingen udsættes for unødig gene eller sundhedsrisiko. En skoles rygepolitik kan på denne måde blive en stærk og håndgribelig demonstration af dansk demokratiforståelse.

Vær med i samtalen

Klik her for at indsende dit indlæg til folkeskolen.dk - medsend gerne et portrætfoto, som kan bringes sammen med indlægget

Modsat vil et forbud mod al rygning på skolerne medføre, at eleverne må se deres elskede klasselærer jaget uden for skolens port for at få sin smøg. En demonstration af flertalsdiktatur. Det kan kun forstås som en håndhævelse af flertallets ret til at undertrykke, nedvurdere og ydmyge et mindretal. Dersom demokratiet ikke formår at inkludere et helt fællesskab med værdighed og respekt, skabes der grobund for, at mindretal finder andre magtmidler end dialogen.

Jeg opfordrer til, at vi overvejer grundigt, hvilke signaler vi sender med vores handlinger, ikke mindst i folkets skole.

Svar fra Christine Antorini:

Kære Bent. Tak for dit indlæg. Hvis det er flertalsdiktatur at indføre rygestop af et politisk flertal, så ved jeg ikke, hvad demokrati er. Nogle kommuner har allerede indført totalt rygestop på deres skoler. Med rygeloven vedtog Folketinget også, at der er rygestop på hospitalerne og på værtshuse over 40 kvadratmeter (i øvrigt en absurd undtagelse, men det må man leve med i et demokrati). Vi foreslår totalt rygestop, fordi vi vil forebygge, at børn begynder at ryge. Forskning viser, at rygestop på skoler virker. |

»Modsat vil et forbud mod al rygning på skolerne medføre, at eleverne må se deres elskede klasselærer jaget uden for skolens port for at få sin smøg«