Anmeldelse

Sproglæreren nummer 3/07, 4/07, 1/08

Sproglæreren nummer 3/07, 4/07, 1/08

Klik for at skrive manchettekst.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Sproglærere, som ønsker at komme i dybden med deres fag, er efter min mening godt hjulpne, hvis de følger med i debatten i dette blad, som bringer artikler både om det teoretiske, bagvedliggende stof og om de mange praktiske forhold, som også indgår i sprogundervisning. 

Fakta:

Titel: Sproglæreren nummer 3/07, 4/07, 1/08

Type: Tidsskrift

Forlag: SPROGlærerforeningen

Hvert af de tre numre af bladet behandler et aktuelt hovedtema, nemlig elevplaner, den skriftlige dimension og den nye karakterskala i forhold til mundtlige prøver i tysk og fransk. Hvert nummer er på 42 sider og indledes med nyt fra formanden for foreningen. Hovedtemaet behandles i en lang artikel, og så følger en række kortere artikler om andre sproglige emner og sider med tips til undervisningen i engelsk, tysk og fransk. De sidste sider i bladet rummer annoncer for kurser i lokalafdelingerne af Sproglærerforeningen, temmelig mange anmeldelser og nyt fra fagudvalgene.

De praktiske tips og tekster til undervisningen findes i alle numre, men fylder ikke meget i forhold til de andre indholdselementer. Læseren skal ikke forvente at kunne bygge store dele af sin undervisning op over kopierbare bidrag fra bladet.

"Sproglæreren" kan absolut anbefales til sproglærere, der sætter en ære i at være grundigt funderede, og som interesserer sig for, hvad andre fagfolk mener og finder ud af. Nyt er i øvrigt, at Sproglærerforeningen, der udgiver bladet, også rummer undervisning i dansk som andetsprog som en del af sammenslutningen af sproglige foreninger.