Forskning

"Jeg er overbevist om, at både elever, lærere, lærerstuderende og samfundet generelt kommer til at få gavn af den viden, som projekterne bringer frem", siger Christina Egelund.

12 nye ph.d.'er skal undersøge elevernes hverdag

Der er blevet uddelt 30,4 millioner kroner til at sætte 12 nye ph.d.-projekter om skolen i gang. Projekterne skal undersøge emner som trivsel, ordblindhed og undervisning i kontroversielle emner.

Publiceret Senest opdateret

Det er Ph.d.-rådet for Uddannelsesforskning, der har uddelt millionbeløbet til de 12 nye ph.d.-projekter om skolen.

Ifølge uddannelses- og forskningsminister Christina Egelund (M) kan elever, lærere, lærerstuderende og samfundet se frem til ”at få gavn af den viden, som projekterne bringer frem”.

”Det er en kompleks opgave at undervise i folkeskolen, og derfor er det rigtig vigtigt, at der uddannes dygtige forskere, som kan øge vores viden om, hvad der fungerer, og hvad vi skal overveje at justere. Det er særligt vigtigt lige nu, hvor vi i regeringen er i gang med at se på, hvordan vi kan styrke vores uddannelsessystem, så vi kan få flere med på uddannelsesvognen”, siger ministeren i en pressemeddelelse.

Et af projekterne vil undersøge de oversete skyggesider af ordblindhed, og hvordan udskolingselever med ordblindhed oplever for eksempel læring og trivsel og forestillingen om fremtiden med uddannelse og beskæftigelse.

Et andet projekt skal undersøge, hvad der anses for at være kontroversielle emner i kulturfag og skabe viden om, hvordan fagligt funderede og udforskende elevsamtaler kan understøttes.

Der skal også kigges nærmere på den nationale trivselsmåling, herunder hvordan målingens resultater kan forankres i pædagogisk praksis for at skabe viden om målingens potentialer og barrierer i forhold til at fremme trivsel og skabe en styrket pædagogisk forståelse for trivselsinterventioners betydning i folkeskolen. Det skal understøtte den generelle faglighed omkring trivsel.

De nye ph.d.er skal uddannes i et samarbejde mellem universiteterne og professionshøjskolerne.

Ph.d.-stipendierne skal både skabe ny viden inden for didaktiske samt pædagogiske områder og samtidig højne uddannelsesniveauet på professionshøjskolerne.