Historiedidaktiker: Computerspil i undervisningen kræver kritisk tilgang

I fritiden sidder eleverne helt frivilligt og med stor fornøjelse foran skærmen og fordyber sig i det 3. korstog når de har gang i computerspillet Assassin’s Creed. Hvis de da ikke opbygger aztekernes imperium, mens de spiller Civilization VI på pc’en. Men det lader sig kun vanskeligt overføre til historietimen.

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Som lærer kan den være fristende at hive computerspillene ind i historieundervisningen, og der er endda didaktikere, der siger at spilbaseret læring er den bedste læring. Men Jens Pietras, underviser i historie på Læreruddannelsen UCSJ og medforfatter til bogen Historiedidaktik, opfordrer til, at man som lærer tænker sig om en ekstra gang. Også selv om han ser masser af pædagogiske fordele ved spil- og konkurrencemomentet, blandt andet i forhold til elevernes motivation.
"Men kommercielle computerspil er generelt ikke særligt velegnede til undervisning" siger han. "Dels er de dyre og tidskrævende, og skolens computere kan måske slet ikke køre spillene".


Lad eleverne lave deres egne spil
Så hvad skal man egentlig gøre, hvis man som lærer gerne vil udnytte elevernes indre spillefugle? Jens Pietras forslår at man lader eleverne lave deres egne, helt gammeldags analoge, spil. Det kan helt banalt være at lave spørgsmål til en omgang Jeopady som en form for evaluering, men det kan også være at tage et kendt brætspil og lave sine egne regler.
"Jeg har været med til at udvikle et spil om kolonisering, som skulle spilles på en kinaskak-plade" fortæller Jens Pietras.

"Så fik de forskellige farver kugler tildelt forskellige værdier med ulige bytteforhold, således at det kom til at afspejle koloniseringsprocessen".

Det kræver selvfølgelig en del viden at kunne gøre det, men netop derfor er det en god afslutning på et undervisningsforløb at lade eleverne gøre sådan noget, mener han.

"Man kan bevare spil- og konkurrenceelementet, men på en måde, så det bliver på fagets præmisser".

Powered by Labrador CMS