Hvad kan it gøre for og ved historie?
I de forenklede fælles mål er integrationen af it i fagene betonet stærkere end i tidligere læseplaner. Jens Aage Poulsen, lektor ved National Videncenter for Historie- og Kulturarvsformidling, giver her eksempler på it’s betydning for skolefaget historie. For eksempel kan programmer som PhotoStory og MovieMaker give eleverne mulighed for skabe digitale historiske fortællinger.
Faget historie beskæftiger sig med fortolkninger af menneskers
samfundsmæssige liv i et kontinuitets- og forandringsperspektiv.
Som
fag er historie et barn af skriftkulturen, hvor dets konventioner
og forståelser byggede på tekst. Fagets centrale metode,
kildekritik, har udelukkende været rettet mod skriftlige kilder, og
fortolkningerne blev formidlet i kronologisk fremadskridende
fremstillinger.
Også i skolefaget historie har været domineret af det skriftlige
i form af kronologisk opbyggede læremidler, der fortalte historien
fremadskridende - fra de ældste tider i de yngste klasser op mod
nutiden i de ældste klasser. Men denne fokusering på det skriftlige
har i en årrække været
under opblødning, blandt andet som følge af den øgede opmærksomhed
på og tilgængelighed af andre kildetyper så som film og fotos.
I de seneste årtier de muligheder, som it og digitaliseringen
har betydet for adgangen til og bearbejdelse af kilder ført til en
ændret forståelse af kilder, hvor de fleste historikere mener,
at alt hvad der er bærere af historiske informationer er
potentielle kilder - om de kan bruges som kilder afhænger af
problemstillingen.
It som redskab for læring
De seneste læreplaner har betonet, at it skal bruges i alle fag. Integration af it har potentialer til at ændre både undervisning og elevernes læring i historie, men også deres forståelse af faget og hvad det kan bruges til.
Artiklen fortsætter under banneret
I historieundervisningen som i alle andre fag er hard- og software ikke vigtige i sig selv. It er er værktøj, der skal bruges, når de øger læringen, bedre end andre fremgangsmåder. Derfor må det det centrale didaktiske spørgsmål være: Hvorfor it i denne sammenhæng?
Netop fagets brugsværdi eller opgave må sætte rammerne for, hvorfor, hvordan og hvilke it-værktøjer eleverne skal bruge. Skolefaget histories vigtigste opgave er at eleverne tilegner sig færdigheder og viden, der styrker deres kompetencer til at formulere kvalificerede tolkninger af hvorfor samfundet og hverdagslivet er blevet, som de er. Med det afsæt skal eleverne kunne orientere sig i samtidens udfordringer og tage bestik af mulige handlinger.
It giver muligheder
It åbner for en række muligheder i historieundervisningen: Det
bryder med skriftkulturens linearitet, der kendetegner analoge
læremidler i
faget, for links og hypertekststrukturens forgreninger muliggør
mange
forgreninger, retninger og valg i læsningen. Dertil kommer, at it
kan frigøre indholdet fra tid og sted.
Internettet giver hurtigere og lettere adgang til flere og ofte
anderledes informationer end andre medier. Kvalificeret brug af
internettet forudsætter selvfølgelig, at eleverne har grundlæggende
viden om
metoder til søgning - og ikke mindst kildekritiske viden og
færdigheder.
It's forskelligt medierede indhold imødekommer forskellige
erkendelsesformer og måder at lære på. It-baserede læremidler kan
give den enkelte elev mulighed for selv at styre læreprocessen og
tempoet. For at sikre kvaliteten forudsætter det præcise læringsmål
- og tegn på læring, og at læreren har mulighed for at følge med og
eventuelt gribe ind i processen.
Der findes en række enkle it-værktøjer, der kan frem den enkelte
elevs aktive deltagelse og elevernes videnskabende samarbejde, som
den
tekst- og billedbasserede Padlet, der også findes i
Skoletube-pakken. En anden mulighed er den det talebaserede
Audioboom, hvor man kan optage og dele lydoptagelser.
De forenklede fælles mål for historie har tre kompetenceområder, hvor ét er "Kronologi og sammenhæng". I arbejdet med et emne eller tema er det oplagt at lade eleverne lave digitale tidslinjer med tekster, billeder og indlejrede videoklip ved hjælp af programmer som Tiki-Toki, som også er en del af Skoletube-pakken, eller Timerime.
Programmer som PhotoStory og MovieMaker, begge free-ware
windows-programmer, giver eleverne mulighed for skabe digitale
historiske fortællinger, der udtrykker den viden, de har tilegnet
sig. I skolereformen vægtes, at bruge nærområdet som læringsrum. I
historie kan eleverne lave historiske guides om lokalområdet i form
af korte digitale fortællinger.
I historie arbejder eleverne med kontinuitet og forandring. En
del elever opfatter forandring, som en hændelse - og ikke som en
proces, der
foregår over en vis periode. Elevernes viden og bevidsthed om
kontinuitet og forandring kan styrkes ved, at de laver to digitale
plakater, for eksempel med brug af værktøjet Glogster. Her kan de
ved brug af billeder, videoklip (og meget lidt tekst) give et
par markante eksempler på, hvad der ændrede sig, og hvad der stort
set forblev uændret i folks liv, eksempelvis under den tidlige
industrialisering i Danmark.
It rummer udfordringer
Integration af it i historieundervisningen rummer også
nogle
udfordringer. Hjemmesiders og digitale læremidlers
hypertekststruktur lægger op korte enheder, typisk et skærmbillede.
Derfor er det svært at integrere argumentation og diskussion af
årsags-virknings-sammenhænge. Det kan indebære, at væsentlige
mellemregninger udelades, og det kan føre til en forfladigelse
eller manglende forståelse af sammenhænge.
Indholdet af hjemmesider kan være vanskeligt at identificere
ophavet af, fastslå afhængighed og vurdere kildens troværdighed. Og
når eleverne søger på internettet, er der risiko for, at de i
stedet for målrettet at indsamle informationer, der kan belyse
deres problemstilling, mister
orienteringen og surfer formålsløst.
Der er også det problem at it "ophæver" tid og sted.
Derfor
er der en risiko for, at eleverne ikke forstår netop sammenhænge
og adskillelsei tid og rum. Historiedidaktikeren David Task har
skrevet om denne udfordring, blandt andet i en artikel, der som
titel har dette sigende elevcitat: "Did the Sans-Culottes Wear
Nikes?" (Se link til højre).
At integrere it i historieundervisningen kræver, at læreren har
vist it-teknisk kendskab, men kompetente didaktiske overvejelser
vedrørende
begrundelser for valg af it-redskaber i undervisningen er dog
fortsat det
vigtigste.
Find links til alle de omtalte programmers hjemmeside til højre for artiklen.
MERE OM EMNET