Anmeldelse

Målet med Fælles Mål

Kvan nummer 72

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Hvor mange orker at læse mere end 100 sider om hvert enkelt fag i de forpligtende faghæfter Fælles Mål? Og hvordan sikrer vi så, at vore mål opfyldes? Det er alt sammen noget, som denne artikelsamling tager sig af og debatterer. For er der noget vigtigere at debattere end målene med vor undervisning?

Desværre viser det sig igennem de forskellige artikler, at de Fælles Mål på mange måder ikke er så fælles. Der er store forskelle på fagidentiteter og fagsyn. Desuden er der uklarheder i formuleringer af, hvad det er, børnene skal kunne, og af hvad undervisningen skal indeholde. Faktisk står der en masse fine ord, men hvornår er noget godt eller rimeligt? Der bruges en masse resurser på at beskrive undervisningsaktiviteter og metoder, men hvad med de enkelte læringsmål? Så i virkeligheden skal lærerne være rigtig gode tekstfortolkere, når de læser i faghæfterne.

Der er mange rigtig gode bud på en kvalificeret debat - ikke mindst på lærerseminarierne - som bogen her primært er skrevet til. Men hvordan kan vi sikre os, at denne debat forplanter sig til lærerværelserne på landets folkeskoler, når vi alle har så travlt med at være rummelige, og kalenderen er fyldt med mange andre møder? I alt fald er det godt, at bøger som denne skrives, og så må vi håbe, at de, der læser i den, mundtligt kan formidle debatten ud i et større forum.