Evaluering og test i dansk som andetsprog

"Evaluering og test i dansk som andetsprog" består af fire artikler, der med afsæt i praksisoplevelser beskriver forskellige former for løbende, intern evaluering af tosprogede elevers læring. Og alt muligt andet. For på trods af bogens forholdsvis få sider bruges megen plads på beskrivelser af konkret undervisning og på indføring i fagområdet dansk som andetsprog.

Titel: Evaluering og test i dansk som andetsprog

Forfatter: Marianne Friis Eriksen, Anne Kærgaard, Eva Lautrup, Helle Toft Nielsen

Pris: 211,25 kroner

Sider: 93 sider

Serie: Faglighed, test og evalueringskultur

Forlag: Dafolo

Ordtilegnelse, læseproces og procesorienteret skrivning forklares undervejs, og det kan være udmærket, men fjerner her både fokus og plads fra selve evalueringsproblematikken, som bagsmækken ellers lover er bogen fokus. Og de svære overvejelser om, hvordan man kobler kravene fra Fælles Mål i dansk som andetsprog med skolens fag-faglige mål generelt, er påfaldende fraværende.

Det er praksisbeskrivelser, der styrer artiklerne. Det gør læsningen let, men efterlader også en mangel på fokus, systematik og overblik. Flere gange omtales eksempelvis de mange test og evalueringsmaterialer, man som lærer bør kende til, men kun meget få titler nævnes. Det havde været oplagt med en materialeliste - gerne med tematisk overblik.

Bogen giver en del gode, men undervejs desværre også nogle modstridende og utidssvarende forslag til undervisning og evaluering, og så præger lidt for mange påstande nogle af teksterne ("Tosprogede elever har svært ved at søge viden på nettet"). Men den store anke er, at bogen som helhed forbliver på eksemplificerende praksisniveau uden at formidle overblik eller indsigt i, hvad der er det særlige for evaluering i netop dansk som andetsprog. Og det er ærgerligt.