Hvordan skaber man de bedste forudsætninger for ligeværd mellem hvide og ikke-hvide kroppe hos elever i folkeskolen, spørger et af de kommende ph.d.-projekter.
Foto: Rawpixel/istock.com
Millioner til skoleforskning - blandt andet i lærere som uformelle ledere
Lærere som faglige ledere og som mellemledere er emnerne for to af de 12 ph.d.-projekter inden for folkeskoleområdet, som Ph.d.-rådet for Uddannelsesforskning netop har tildelt omkring 30 millioner til.
De 12 udvalgte projekter
- Styrkelse af folkeskoleelevers modelleringskompetencer gennemet tværfagligt samarbejde mellem naturfag og matematik
- Tosprogede elevers læsning af fagtekster på andetsproget
- Elevers udvikling af Computational Thinking
- Undervisning i mundtlighed i folkeskolen
- En ny forståelse af læreren i en ledelsesposition
- Demokrati og medborgerskab i den målstyrede skole
- Forskningsbaseret design af matematikundervisning med dynamiskegeometriprogrammer
- Når unge vægrer sig ved skole
- Undervisning af flygtningebørn
- Faglig ledelse gennem ressourcepersoner
- Racial diversitet i det pædagogiske rum
- Generiske kompetencemål i naturfagene
Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
Siden 2011 har ph.d.-rådet givet 82 ph.d.-stipendier til 'praksisnær forskning på grundskoleområdet', og i denne uge har Uddannelses- og Forskningsministeriet offentliggjort, hvilke 12 projekter der har fået ph.d.-midler i 2017. Projekterne gennemføres i et samarbejde mellem en læreruddannelse/professionshøjskole og et universitet.
"Læreruddannelsen skal basere sig på den nyeste viden, og derfor er Ph.d-projekterne vigtige. De 12 forskningsprojekter vil bidrage til at styrke undervisningen på læreruddannelsen til gavn for både elever og lærere i grundskolen", siger uddannelses- og forskningsminister Søren Pind i en pressemeddelelse.
Ph.d.-rådet havde på forhånd meldt ud, at man i år ville se med særlig interesse på ansøgninger inden for fagenes didaktik, herunder naturfagenes didaktik, håndtering af diversitet, progression og overgange samt ledelse for læring i en målstyret folkeskole.
Blandt de 12 udvalgte projekter er "En ny forståelse af læreren i en ledelsesposition", hvor den ph.d.-studerende vil skabe ny viden om ledelse for læring i enmålstyret folkeskole.
I beskrivelsen tales om 'en ny positionering af læreren som uformel mellemleder'. Og i et andet projekt handler det om "Faglig ledelse gennem ressourcepersoner", hvor den ph.d.-studerende vil skabe empirisk funderet viden om faglig ledelse i folkeskolen 'gennem formelle ressourcepersoner uden formelle ledelsesbeføjelser herunder hvilke etiske dilemmaer, der kan iagttages i ressourcepersonernes virke'.
Et andet projekt handler om racemæssig diversitet i skolen:
"Hvordan identificeres og repræsenteres den ikke-hvide krop i det pædagogiske rum? Og hvordan kan der pædagogisk skabes de bedste forudsætninger for ligeværd mellem hvide og ikke-hvide kroppe hos elever i folkeskolen?", spørger den ph.d.-studerende i projektet.
Læs mere
Projektbeskrivelser for alle de bevilgedeprojekter (pdf)