Anmeldelse
Dejligt nyt materiale
Tekstlæseprøverne 1-8 er en kærkommen og længe ventet fornyelse af de testmuligheder, der har været tilgængelige for indskoling og mellemtrin.
Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
Prøvesystemet "Skriftsproglig udvikling til 0.-6. klasse" er nu komplet med de seneste "Tekstlæseprøve 1-8". Tidligere er udkommet "Bogstavprøve 1-2", "Ordlæseprøve 1-2", "Staveprøve 1-3" og "Sætningslæseprøve 1-2". Tekstlæseprøverne består af otte hæfter med sammenhængende tekst og vejledning. Sværhedsgraden øges fra hæfte til hæfte.
Fakta:
Titel: Vejledning til tekstlæseprøve 1-8
Forfatter: Lene Møller
Pris: 325
Sider: 157
Forlag: Hogrefe Psykologisk Forlag
Titel: Tekstlæseprøve 1, 2
Forfatter: Lene Møller
Pris: 81
Sider: 24
Type: 1.-2. klasse
Forlag: Hogrefe Psykologisk Forlag
Titel: Tekstlæseprøve 3
Forfatter: Lene Møller
Pris: 81
Sider: 24
Type: 2.-3. klasse
Forlag: Hogrefe Psykologisk Forlag
Titel: Tekstlæseprøve 4
Forfatter: Lene Møller
Pris: 81
Sider: 16
Type: 2.-4. klasse
Forlag: Hogrefe Psykologisk Forlag
Titel: Tekstlæseprøve 5
Forfatter: Lene Møller
Pris: 81
Sider: 16
Type: 3.-5. klasse
Forlag: Hogrefe Psykologisk Forlag
Titel: Tekstlæseprøve 6
Forfatter: Lene Møller
Pris: 81
Sider: 16
Type: 4.-5. klasse
Forlag: Hogrefe Psykologisk Forlag
Titel: Tekstlæseprøve 7, 8
Forfatter: Lene Møller
Pris: 81
Sider: 16, 20
Type: 5.-6. klasse
Forlag: Hogrefe Psykologisk Forlag
I lærervejledningen præsenteres en model for syv komponenter i tekstlæsning. Hvad skal der til for, at en elev har forstået en tekst? Komponenterne, som blandt andet er ordkendskab, inferensfærdigheder og hukommelse for det læste, beskrives grundigt.
Testen fordeler elevernes besvarelser i fem kategorier, som bygger på sikkerhed og hastighed. Kategorierne er: Førfasen, erkendelsesfasen, stabiliseringsfasen, beherskelsesfasen og automatiseringsfasen. Klassens prøveresultater kan indtastes på forlagets hjemmeside, og læreren får så adgang til en klasserapport med tabeller og diagrammer, der giver overblik over, hvordan eleverne har klaret sig.
I vejledningen gennemgår forfatteren to klassers resultater som eksempler på, hvordan læreren efterfølgende kan arbejde videre med eleverne i de forskellige kategorier – også med materialeforslag. En gennemgang, som både er struktureret og inspirerende.
Kapitel syv hedder "Fra prøveresultat til undervisning i tekstlæsning". Kapitlet er fyldt med inspirerende og praksisnære ideer til at arbejde med elevernes tekstforståelse. Flydende læsning og gentagen læsning er bare to af de mange indgange til at kvalificere tekstlæsning.
Det kræver en målrettet og struktureret lærer at følge alle de gode forslag, men eleverne vil blive dygtige. Materialet lever op til forventningerne.