Anmeldelse

Danskfidusen

- projektarbejde og faglig læsning

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

"Danskfidusen - projektarbejde og faglig læsning" er en vejledning til læreren i, hvordan man kan arbejde med at bruge faglig læsning i slutningen af 2. klasse i et tværfagligt projektarbejde. Hensigten er at arbejde med "sproglig opmærksomhed i udvidet forstand", så eleverne oplever, "at der findes mange forskellige teksttyper, hvor tanker, følelser og viden kan få et sprogligt udtryk".

Først foreslår vejledningen en metode til projektarbejde i slutningen af 2. klasse. Det vigtigste er her, at eleverne lærer projektarbejdsformen at kende - ikke at produktet bliver godt. Så introducerer den storyline som optakt til et projektarbejde. Og sidst er der et oplæg til et storylineforløb for fire forskellige temaer (mundtlig fortælletradition, skriftlig kommunikation, billedkunst og forfatterskab).

Vejledningen er tænkt som inspiration til at bruge fire af forlagets fagbøger til danskundervisningen og den faglige læsning i 2. klasse. Det er bøgerne "Fortæl, fortæl!", "Fra runer til skærmtekst", "Benny Andersen - en forfatter med sprogøre" og "Henry Heerup - en kunstner med nissehue".

Hver fagbog præsenteres kort, og der er forslag til forskellige aktiviteter, man kan bruge til hver bog.

Vejledningen gør fint rede for principperne bag både projektarbejde og storyline. Samtidig rummer den konkrete anvisninger for den lærer, der gerne vil i gang med projektarbejde i 2. klasse. Det er et modigt projekt, synes jeg. Jeg håber, at nogle af mine lærerstuderende snart vil afprøve det i praksis!