Anmeldelse

Zakarias 1-5

Klik for at skrive manchettekst.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Naja Marie Aidt (født 1963) debuterede som forfatter i 1991. Hun har hidtil skrevet digte, noveller og dramatik for voksne. "Zakarias"-serien er sammen med serien om Ignora hendes første forsøg med bøger skrevet til børn - og lad det være sagt med det samme: det slipper hun rigtig, rigtig godt fra.

I første bog, "Zakarias og de andre", præsenteres bogens hovedperson, hans gode ven Ali, faderen og moderen, der lever hver for sig, samt en skæg og anderledes farmoder. Allerede i første bog er der masser af humor i barnehøjde samt en umiddelbarhed og ægthed i persontegning og miljøbeskrivelse.

Og stilen holdes i de fire følgende titler, hvor hovedpersonen i "Zakarias hopper på stregen" efter en dårlig karakter i stil får stor og fortjent oprejsning af sin lærer - oven i købet foran hele klassen.

I "Zakarias på sommerferie" kommer den excentriske farmoder for alvor på banen - og med sådan en bedstemoder er det altså svært at bevare både pessimismen og "tudefjæset".

I "Zakarias overlever" er hovedpersonen med fader på kano- og telttur i de svenske skove - og her kan man rigtig nemt fare vild, hvis man ikke er helt nærværende hele tiden. Så er det godt at have en fader med en skarp lommelygte.

I "Zakarias mærker sin fødselsdag" bliver vor helt hele ni år, og dagens måske bedste fødselsdagsgave er, at fader og moder igen kan holde en dejlig fest sammen med Zakarias og alle de andre gæster uden at skændes og sige hårde ord til hinanden.

De fem titler er fint illustreret af Katrine Clante (født 1973), som tidligere har illustreret og været medforfatter til selvlæsningsserien "Vilde veje 1-4".

Et dejligt selvlæsningstilbud fra 2. klassetrin. Bøgerne har allerede opnået stor anerkendelse blandt skolebiblioteksfolket, hvor man dog har undret sig over, at forlaget har fravalgt angivelse af lixtal, som i dag bruges helt naturligt af skolebibliotekarer, dansklærere og ikke mindst eleverne selv.