Anmeldelse

Café Det Gode Navn

Et storylineforløb til matematik og dansk i 1.-4. klasse

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Endelig endnu et inspirationshæfte til læreren i serien "Storylinehæfter". En storyline giver eleverne plads til både fantasi og udfoldelse af faglige færdigheder samt for eksempel vigtig refleksion og handlekraft, som når lærerne foranlediger: "Der kommer et overraskende brev med nye krav fra myndighederne, hvad står der mon i det? Og hvad stilles der op?" I storylineforløb er eleverne aktive som forfattere, sekretærer og redaktører, mens lærerens rolle er at være kritisk ven og ansvarshavende redaktør. Selv om meget lægges ud til eleverne, så understreges, at "kun lærerens bevidsthed om målet for enhver aktivitet i en given praksis vil sikre, at her er tale om professionel undervisning".

Hæftets storylineforløb med vægt på fagene dansk og matematik er tiltænkt 1.-4. klasse og går ud på at lave en cafe. Metoden giver gode muligheder for undervisningsdifferentiering, og forfatternes synliggørelse af dansk- og matematikfaglige mål giver et godt overblik og udgangspunkt for evaluering. Men det viser også en af svaghederne. Forløbet er beregnet til at vare 6-12 uger, og det rummer stort set ingen udfordringer inden for så væsentligt et område som læsning.

Der gives mange gode didaktiske ideer, såsom at læreren i stedet for at spørge ud i klassen skal lægge op til brainstorm, par- og gruppediskussioner med henblik på at kvalificere samtalen og få alle med.

Forløbet indeholder stor fleksibilitet, men også faren for, at nogle elever bruger rigtig meget tid på at fremstille papfigurer og tegne mad til cafeen, hvilket giver dem hverken matematik- eller danskfaglige udfordringer, så også storylinemetoden kræver virkelig professionelle lærere.