Anmeldelse

Bag om raketterne

Bag om raketterne

Klik for at skrive manchettekst.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Her er en nyttig bog, der rækker langt ud over arbejdet med "raketmaterialerne".

Fakta:

Titel: Bag om raketterne

Forfatter: Elsebeth Otzen

Pris: 97,50 kroner

Sider: 49 sider

Type: Hæfte

Forlag: Special-pædagogisk Forlag

I ni kapitler gives en oversigt over tidligere og nyere forskning i læse-, stave- og skriveudvikling. Forskningen kædes sammen med praksis, og der gives en lang række forslag til undervisning. I praksisdelen gives henvisninger til, hvordan "raketmaterialerne", der er beregnet til indskoling og mellemtrin, kan inddrages.

Det fremhæves, hvor vigtigt det er at arbejde med læsning og skrivning sideløbende, da netop skrivearbejdet støtter læseindlæringen.

En elev med læseproblemer kan blive standset, hvis han ikke kan afkode teksten korrekt, hvorimod en mangelfuld stavning ikke behøver at stoppe den elev, der udtrykker sig skriftligt.

Elsebeth Otzen refererer til slut en empirisk undersøgelse, hvor hun undersøgte, om elever bliver bedre læsere og stavere ved at skrive meget. I undersøgelsen deltog to 2.-klasser samt en gruppe elever på 6.-7. klassetrin fra Ordblindeinstituttet. De skrev på cirka 2. klasses niveau.

Eleverne var inddelt i forsøgs- og kontrolgrupper. Eksperimentet løb over tolv uger med fire til fem timers skriveundervisning ugentligt for forsøgsgrupperne. Projektet viste, at disse klarede sig bedre eller lige så godt som kontrolgrupperne. Især i læsning var der stor fremgang for forsøgsgrupperne.

Bogen er kort og overskuelig. Den anbefales til både dansk- og specialundervisningslærere - også til dem, der ikke arbejder med "raketmaterialerne". Den vil ligeledes kunne anvendes på læreruddannelsen.