Anmeldelse

Aksel Å mangler ord / Drengen der ville lave verden om / Ena går sine egne veje / Verdens længste lort / Børnelitteratur og litteraturundervisning

Klik for at skrive manchettekst.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Det er svært at få hænderne ned i begejstring over det indbydende materiale, der gør arbejdet med litteraturen i 2.-3. klasse til mere end leg og oplevelse.

"Vilde veje" er en serie med fire poetiske fortællinger om børn på vej og opdagelse. Til bøgerne hører en overskuelig lærervejledning, der blandt andet indeholder inspirerende læsninger af de fire fortællinger.

Endvidere består lærervejledningen af gode ideer til litteratursamtaler og sprog- og skriveværksted. Strukturen i vejledningen er som følger: Elevernes første møde med teksten, genlæsning, litteratursamtaler, og når eleverne fortæller og skriver selv. Karen Lise Søndergaard er overbevisende i didaktikken, og som lærer ved man bare, at praktikken i materialet fungerer.

Som seriens fællestitel antyder, beskæftiger de fire forskellige litterære historier sig tematisk med at navigere i barndommens land. I "Verdens længste lort" skal Pip på lokum, men uheldigvis havner han på vej hjem i en balje med cement, og vejen lang er fyldt med forhindringer og ganske uudholdelig. Pigen Ena, fra "Ena går sine egne veje", bliver helt væk i sine egne tanker. Seriens første plads deler "Aksel Å mangler ord" med "Drengen der ville lave verden om". Sidstnævnte er seriens litterære højdepunkt. Her følger vi drengen Niels med de anderledes familieforhold og så alligevel et overskud til at ville ændre verden. Aksel Å får en dag besøg af manden fra Sprogstyrelsen, der fortæller ham, at han næsten har opbrugt sit ordforråd. For eksempel har han kun ét nej tilbage. Kan I forestille jer det?

Bøgerne har forskellige illustratorer - de bedste af slagsen, der igen har skabt illustrationer med overskud, nerve og glød.

Fortællingerne anbefales til selvlæsning, og det samlede materiale anbefales varmt i danskundervisningen i 2.-3. klasse.