Anmeldelse

Dansk direkte 5

Klik for at skrive manchettekst.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Et ekko fra fortiden - eller et kik ind i fremtiden? Det var de associationer, der først faldt mig ind, da jeg skulle vurdere dette materiale.

Det er et dansksystem, der lægger hovedvægten på skriftligheden. Der er mange relevante og idérige opgaver og tekster, og emnerne strækker sig helt fra læringsstile, emner om forlystelsesparker og fremstilling af en klasseavis, præsentation af projektarbejde og procesorienteret skrivning til træning af grammatiske færdigheder og kommasætning.

Lærervejledningen indeholder en grundig beskrivelse af læringssynet bag systemet, en side for side-vejledning og ark med facit på de stillede opgaver.

Svagheden ved systemet er oplagt, at der mangler en rød tråd og en klar systematik i materialets komposition. Der springes fra emne til emne, fra niveau til niveau, gennemgangen af emner og faglige områder er undertiden overfladisk og begrebsdefinitionerne ofte for upræcise. Der mangler grundige fagdidaktiske overvejelser, især om skriftlig dansk. Fornyelse inden for skrivepædagogik på mellemtrinnet er tiltrængt, men dette materiale byder slet ikke på denne nytænkning.

I stedet bruges masser af plads på almendidaktiske informationer og betragtninger, som til tider er så selvfølgelige, at de er overflødige.

Materialet rummer mange gode ideer - det gælder blandt andet evalueringsarkene i lærervejledningen - men det repræsenterer forhåbentlig ikke den vej, vi skal bevæge os i fremtiden.