Stavelseslotteri

Klik for at skrive manchettekst.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Indskoling, specialundervisning og læseklasser kan her arbejde med bogstavernes lyde og orddannelse, med stavelsesdeling og med udvidelse af ordforråd.

Ordene i lotteriet er alle lydrette og består af to stavelser. Sværhedsgraden stiger efterhånden (på grund af stavelsernes længde og deres struktur). Ordene repræsenteres alle af et fotografi. Forbindelsen mellem fotografiet og ordet gør dette lotteri meget svært. Det kan nemlig være overordentligt vanskeligt at regne ud, hvilket ord det enkelte foto repræsenterer. Det går lige an for mig, der ved, at ordene skal være lydrette og på to stavelser, og som derfor kan begrænse min søgning i det mentale leksikon til ord, der kvalificerer sig til dette.

Men for elever må det være vanskeligt. Også fordi de skal have en ganske nuanceret viden om verden inden for de kategorier, som ordene tilhører. For eksempel skal de kende forskel på en basun og en tuba og på en tukan, en sjakal og en zebu. Det kan gå an, hvis læreren har arbejdet med fotografierne og deres betydning.

Det er et vanskeligt kognitivt arbejde, der skal i gang - i al fald frem til det tidspunkt, hvor eleverne har lært spillepladerne godt at kende og ved (eller bare husker), hvilket ord det enkelte foto repræsenterer. For eksempel er der et foto af en rørepind, glaskolber og en lyserød væske. Ordet her er kemi. Det er svært for indskolingseleven - selvom ordet er i den lette serie. Fire af fotografierne kræver, at man kan læse - der angiver en billedtekst nemlig ledetråde til det ord, fotoet repræsenterer.

I vejledningen står der: "På pladerne er der illustrationer, som viser, hvilke ord der skal dannes". Det er ikke helt rigtigt. Intentionen er god, men henvisningsrelationen er næsten symbolsk.

Der skal arbejdes meget med ordkendskab forud for spillet.