Anmeldelse

Krigens spor

Intethed, håb og livsmod - litteratur 1945-1965

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Dette materiale til læsning af litteratur fra perioden fra 1945-1965 er fremragende med en eksemplarisk gennemgang af et eksemplarisk udvalg af tekster fra perioden.

Teksterne er komplekse, tidstypiske og vil også kunne fange elevernes interesse. I opgaverne er der en afbalanceret anvendelse af en meddigtende litteraturpædagogik, der også trækker på kvaliteter fra andre metoder som nykritikken.

Elevernes oplevelse af teksterne nuanceres ved grundige iagttagelser i teksterne. De meddigtende opgaver bruges kun, når det virkelig er fagligt relevant, og læreren opfordres til ikke at lægge skjul på sin egen fortolkning og til at konfrontere eleverne med en voksen fagpersons synsvinkel på teksterne.

Perioden gennemgås ud fra følgende poetiske overskrifter: "Krigens sår", "Den usynlige fjende", "Tomhed og meningsløshed", "Kritik og frigørelse" og "Livsmod og vedmod". Det er ikke just opmuntrende overskrifter, men rammer meget godt stemningen i perioden.

Hvert hovedafsnit indledes med en inspirationstekst. Derefter kommer en kort introduktion, der sætter det valgte tema ind i et kultur- og litteraturhistorisk perspektiv. Derefter følger digte, noveller og uddrag af romaner.

I disse kanonhysteriske tider kan fanatiske kanonitter være helt rolige ved brug af materialet. Følgende kanoniserede forfattere er med: Klaus Rifbjerg, Halfdan Rasmussen, Martin A. Hansen, Peter Seeberg, Benny Andersen og Cecil Bødker.

Modernistiske malerier fra tiden sætter teksterne i perspektiv, men inddrages ikke i opgaverne, der står i selve bogen.

Lærervejledningen rummer en glimrende status over litteraturpædagogikken i dag og også en gennemgang af perioden, beskriver ideen med brugen af de enkelte tekster og peger på synsvinkler, det er værd at inddrage i forbindelse med en gennemgang.

Og så er det en nydelse at læse og genlæse teksterne.