Anmeldelse

Læsekursus - Nyhedsartikler / Skrivekursus - Nyhedsartikler / Guide til undervisning i funktionel læseforståelse

Læsekursus - Nyhedsartikler / Skrivekursus - Nyhedsartikler / Guide til undervisning i funktionel læseforståelse

Klik for at skrive manchettekst.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Det er vel en anerkendt holdning inden for danskfaget, at et kendskab til litterære genrer giver grobund for elevernes egen udvikling af læse- og skrivefærdigheder. Serien "Læs og skriv i genrer" er da også baseret på forskningsresultater opnået ved Center for Læseforskning, som har påvist, at et funktionelt genrekendskab forbedrer læseforståelsen.

Fakta:

Titel: Læsekursus - Nyhedsartikler / Skrivekursus - Nyhedsartikler / Guide til undervisning i funktionel læseforståelse

Forfatter: Mia Finnemann Schultz, Line Knudsen

Serie: Læs og skriv i genrer

Type: Bog

Forlag: Gyldendal

Indtil videre består serien af tre hæfter, der alle kan fungere selvstændigt, og ifølge forlaget er der flere titler undervejs. Det anbefales, at man starter med "Guide til undervisning i funktionel læseforståelse". Hæftet indeholder et kursus, der guider eleverne igennem forskellige læsestrategier og viser dem, hvordan man ved hjælp af sin forforståelse for en genre kan gå til teksten med den læsestrategi, som er mest hensigtsmæssig for genren.

De to elevhæfter, "Skrivekursus - Nyhedsartikler" og "Læsekursus - Nyhedsartikler", præsenter eleven for de grundlæggende træk ved artikelgenren. Teoriafsnittene er korte og let forståelige og giver en overskuelig oversigt over, hvilke kendetegn der adskiller de forskellige artikeltyper fra hinanden. Hæfterne er krydret med masser af gode opgaver, så eleverne får konkretiseret deres viden af det gennemgåede stof "hands on" hele vejen igennem.

Serien er et spændende indslag i arbejdet med funktionelt genrekendskab og kan anbefales fra 7. klasse og opefter.