Anmeldelse

Læsedetektiven 3

Læsedetektiven 3

Klik for at skrive manchettekst.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Materialet danner basis for et kursus i faglig læsning på 5. eller 6. klassetrin. I lærervejledningen får man en introduktion til den pædagogisk-faglige baggrund for de tekster og opgaver, som eleverne skal løse efter endt læsning.

Fakta:

Titel: Læsedetektiven 3

Forfatter: Elisabeth Arnbak

Type: Bog

Forlag: Gyldendal

Det forudsættes, at eleverne har arbejdet med de strategier og teknikker, som de to første dele af materialet lagde op til, og der indledes med en repetition af mindmap, brainstorm og overblikslæsning. De to tidligere dele af systemet er anmeldt i henholdsvis 2005 og 2006.

Eleverne skal lære at skelne mellem forklarende, overtalende og diskuterende tekster, men endnu mere fokus er der på, at eleverne bliver dygtige til at fastholde informationer og bearbejde disse til egen viden. Tekstudvalget spænder vidt og rummer for eksempel en forklaring af pengefremstilling, flowdiagrammer over vandets kredsløb, en artikel om ulovlige dyrehold, en diskussion af begrebet lykke og en redegørelse for Cambodjas historie.

Jeg vil tro, at de fleste elever vil lade sig fange af disse meget forskellige teksters udfordringer. For eksempel vil en introduktion til breakdanceklubben vække manges interesse. En af opgaverne er at skrive en overtalelse til sine forældre om at måtte gå til breakdance. Et andet hit vil være en tekst om hundepsykologi: Omfavn aldrig en fremmed hund. Hunden vil opfatte det som et forsøg på dominans. Tekstudvalget rammer fint såvel sprogligt som indholdsmæssigt.

Danskundervisning er mere end skriftlig udtryksfærdighed og skønlitterære tekster. Tidligere har læsning af faglitteratur været overladt til andre fag. "Læsedetektiven" byder på gode udfordringer, når det gælder kompetent og morsom bearbejdelse af faglitterære tekster med bid i.