Anmeldelse

Den fantastiske fortælling i dansk børnelitteratur

1967-2003

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Genren "den formidlende afhandling" er vanskelig at få til at lykkes: Den skal henvende sig til både forskermiljøet, som ikke skal acceptere klip en hæl og kap en tå-princippet, og til formidlerne, hvis liv er for kort til fodnoter og grænsediskurser.

Anna Skyggebjerg har formået at etablere gode læsepositioner for begge målgrupper med analyser af værker af Ole Lund Kirkegaard, Bjarne Reuter, Bent Haller, Louis Jensen, Hanne Kvist og Lene Kaaberbøl.

I relation til dansklærerens daglige undervisning vil det nok være læselysthæmmende at gå løs på bogen fra side 1. Snarere skal man starte med de konkrete analyser og så dykke ned i de foregående kapitler på de områder, hvor man tænder på spørgsmål om teoretisk grundlag.

I analyserne finder man en mangfoldighed af mulige tilgange til det enkelte værk, en række indre sammenhænge i temaer omkring magi/virkelighed, individ/fællesskab, natur/kultur og barndom/voksenliv og en påpegning af intertekstualitet med tråde især til ældre tyske (for eksempel Hoffmann), angelsaksiske (for eksempel Burroughs, Caroll, Lewis og Tolkien) og nordiske (for eksempel Andersen, Lagerlöf og Lindgren) forfatterskaber.

Derfor vil enhver dansklærer her kunne finde øjenåbnere for arbejdet med den nyere danske fantastiske litteratur, døråbnere for de ældre tyske, angelsaksiske og nordiske teksters aktualitet og grotteåbnere for "Harry Potter"-bjergtagelsens rødder.

Det er svært ikke at blive smittet af denne bogs forskningsindkapslede begejstring.