Kærligheden overvinder alt!

Dopaminfyldt teater med store følelser

Teater O har skabt en seværdig forestilling, der taler direkte til hjertet om livets vigtigste emne; kærligheden.

I efteråret 2016 genopsætter aarhusianske Teater O succesforestillingen ”Kærligheden overvinder alt!” og tager på turne fyldt med følelser. Det forstår jeg godt. Emnet vil med garanti holde de ældste årgange på skolen i et fast greb, hvor amoriner spiller et puds med kemien i deres hjerner. For hvad er kærlighed? Er det blot en mikstur af dopamin og serotonin i hjernen, der skal sikre artens overlevelse? Eller rummer kærligheden et mere overjordisk aspekt, hvor Gud også er indblandet? Kamilla Wargo Breklings velkomponerede tekst kommer hele vejen rundt om dette gigantiske emne uden at tabe målgruppens interesse. Og det på trods af en meget spinkel fortælling til at holde sammen på det hele. Scenen ligger badet i rødt lys i en enkel, men effektiv scenografi, hvor klicheerne flere gange er ved at tage over, uden at det dog bliver for klæbrigt.

Titel: Kærligheden overvinder alt!

Forlag: Teater O

Rammen for forestillingen er forelskelsen mellem vores ene hovedperson og pigen Julie, der kun er et opkald på mobilen væk. Han mødte hende tilfældigt, hvorefter telefonnumre blev udvekslet. Mere skulle der ikke til, før end forelskelsens ild (eller er det kemiens?) bryder ud i lys lue. Nu ligger hendes nummer på mobilen og venter. Men kærligheden er svær, og vi skal først igennem Shakespeares "Romeo og Julie", forældrenes skilsmisse, kærlighed mellem venner og en lang række andre aspekter af kærligheden, før det afgørende opkald tør tages.

Lars Dammark og Anders Valentinus Dam spiller igen røven ud af bukserne med kæmpe charme, og det er i høj grad deres fortjeneste, at tilskueren bliver fastholdt i 70 minutter fyldt med dopamin og serotonin.