Anmeldelse

Sprogforum nummer 33

H.C. Andersen

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Han ville synge, danse, spille teater, tegne og male, klippe i papir, deklamere og frem for alt skrive. Helst det hele på samme tid, til glæde for alle og til gavn for sit eget selvværd. Michael Dal, lektor på det islandske seminarium, har fået den gode ide at beskrive H.C. Andersens utæmmelige kreativitet med udgangspunkt i Gardners teori om mange intelligenser. Ud over en kort oversigt over teorien, som man altid kan bruge, giver han gode ideer til praktisk undervisning med eksempler fra det eneste land i verden, hvor dansk er obligatorisk fremmedsprog i skolen. Her er det godt at have en eventyrdigter til uendelig inspiration.

Merete Rasmussen fremlægger på samme gode måde et storylineforløb til tyskundervisningen med H.C. Andersen-tema, og Annette Winther viser os sit idekatalog til undervisning i forfatterskabet for tosprogede børn, baseret på princippet om Collaborative Learning.

Det var praksisdelen. Gode forskere som Ove Korsgaard, Klaus P. Mortensen, Anette Øster og Viggo Hjørnager fortæller desuden engageret og spændende om digterens reaktioner på samtiden og om mere eller mindre katastrofale eventyroversættelser til fremmede sprog.

Køb og læs til praktisk inspiration og almindelig eftertanke.